Gast
Cześć
Czy ktoś ma doświadczenie z tym tonerem?
Jak długo można przechowywać ten koncentrat?
Jak wygląda sprawa z przygotowaniem częściowej porcji i jak ją wymieszać?
Niestety nie mam doświadczenia z tonerami, czy ktoś może mi pomóc?
;-) Pozdrawiam, Frank
Gast
Cześć Frank,
Kiedyś używałem tonera Classic Sepia (teraz przygotowuję toner samodzielnie). Na opakowaniu podano bardzo krótki termin przydatności, ale w praktyce można to po prostu zignorować. Niedawno zużyłem resztkę, która miała już około 2 lat (otwarte opakowanie!) – bez problemu. Również rozcieńczone roztwory robocze można przechowywać w butelkach przez dłuższy czas.
Aby lepiej kontrolować proces tonowania, rozcieńczałbym roztwory – zwłaszcza kąpiel wybielająca – znacznie bardziej niż podano w instrukcji. Zazwyczaj nie chce się przecież wybielać całkowicie, bo wtedy kontrast mocno spada przez brązowe cienie. W każdym razie bardziej mi się podoba, gdy w cieniach zostaje jeszcze trochę srebra.
Jak wspomniano, odcień zdjęcia można kontrolować przez temperaturę tonera. Zimna woda daje żółtawo-brązowy odcień, a ciepła raczej czerwonawa ciemno-brązowa barwę (osobiście uważam tę drugą za ładniejszą). Zamiast używać ciepłego tonera, po kąpieli w zimnej tonerce można również umieścić odbitkę w misce z ciepłą wodą, co spowoduje zmianę odcienia.
Być może to Ci nieco pomoże?
Pozdrawiam, Jens
IMFotograph
Na razie dziękuję
Terminy przydatności do spożycia nieco mnie zaskoczyły. :-)
Gdzie najlepiej zaopatrzyć się w surowce chemiczne?
W aptece?
Pozdrawiam, Frank
cfb_de
Cześć Frank,
Jeśli chodzi o odpowiednie źródła:
- apteka (może być droga, może być kłopotliwa)
- Suvatlar w Hamburgu (bez strony internetowej)
- www.thgeyer.de
- www.omikron-online.de/cyberchem/
- różni inni sprzedawcy chemikaliów (Merck, Aldrich, Fluorochem, Roth)
- Brenner (sam prawdopodobnie kupuje u Suvatlar, więc drożej)
- u mniejszych producentów materiałów fotochemicznych (Calbe, Maco, Amaloco, Spur)