gargamel
Hallo,
Houdt de opmerking in de catalogus dat de Efke KB 25 ‘in werkelijkheid’ een ISO-gevoeligheid van 25 ASA zou hebben, verband met het feit dat andere filmfabrikanten om marketingredenen de ISO-gevoeligheid van hun film vaak te hoog opgeven? Of is er een verschil tussen de ISO-gevoeligheid volgens ASA en volgens ISO?
Met vriendelijke
groeten,
gargamel
Gast
Hallo
Wat de meting van de lichtgevoeligheid betreft, zijn er geen verschillen tussen ASA en ISO (of DIN); alles is inmiddels gestandaardiseerd.
De Efke-films zijn doorontwikkelingen van de oude ADOX KB14, 17 en 21. Toen begin jaren 60 (ik weet niet meer precies wanneer) de DIN-norm werd gewijzigd, was de 17DIN-film plotseling een 20DIN-film geworden!
Efke heeft toen waarschijnlijk gewoon de DIN-aanduidingen omgezet in ASA-waarden.
Want dat verschil kennen ook vandaag de dag nog alle gebruikers van het zonesysteem, die precies deze gevoeligheidsstap weer kwijtraken.
Alle Efkes vragen natuurlijk om Beutler-ontwikkelaar. Zelf gebruik ik een moderne variant daarvan, de FX37 volgens Crawley, met een gevoeligheidswinst van ca. 1 diafragmastap, maar die maak ik zelf.
Overigens was ik behoorlijk verbaasd toen ik onlangs in het boek over de Amerikaanse fotografe Diane Arbus, "Revelations", keek en op de contactafdrukken duidelijk de tekst ADOX R17 ontdekte. Als verklaring werd vermeld dat D. Arbus precies deze weergave van de grijswaarden wilde hebben.
Groeten uit Stuttgart
Rolf