micha
Ik gebruik momenteel de combinatie Efke 100 en Efke 25 met Calbe F09. Ik heb echter het vervelende gevoel dat deze combinatie niet bepaald heeft gehad aan een fijne korrel, maar alleen goedkoop is. Welke invloed heeft de verdunning op de korrelgrootte? Ik werk met een verdunning van 1:80.
Ik ben dankbaar voor elke tip.
Micha
MirkoBoeddecker
Micha,
wie heeft je nou verteld dat de R09 een fijne korrel geeft??
Het is onze ontwikkelaar met de grofste korrel (samen met Microphen).
Dat staat ook duidelijk in de catalogus :P
F09/R09 is de oer-RODINAL. Een topontwikkelaar voor platen en vlakfilms.
Hij zorgt voor een prachtige grijswaardemodulatie en je kunt er ook goed mee spelen met de curve.
Korrelen, randeffect, visuele scherpteverhoging: alles wat fijnkorrelontwikkelaars niet doen.
Als je daar niet van houdt, neem dan A49. Verdunning heeft hier geen echte invloed op de korrelgrootte. Eerder op het compensatievermogen.
Ik vind trouwens de combinatie efke 25 en F09 1+80 super. De film is fijnkorrelig genoeg voor mijn 30x40 afdrukken en de grijswaarden in de R09 zijn geweldig.
Mooi zwart in de ogen (korrelconcentratie) – randeffect bij de wenkbrauwen – sappige, schitterende afdrukken.
Maar natuurlijk RELATIEF grover dan in de A49 of andere fijnkorrelontwikkelaars. Je moet gewoon zelf afwegen wat je belangrijker vindt en scherpte inruilen voor korrelonderdrukking.
Bij de Fomapan 400 gebruik ik alleen de A49, want dan vind ik de korrel in de F09 toch te grof...
Nou ja, ik hoop dat ik nu alle onduidelijkheden heb weggenomen.... :)
Groeten
Mirko
uworischki
De f09 is zeker geen fijnkorrelontwikkelaar, maar levert vooral bij Efke meer scherpte in de grijstinten op dan de a49 (daar ben ik het helemaal met Mirko eens). Aangezien ik voornamelijk rolfilm gebruik, is de korrel voor mij ook niet echt een probleem.
Groeten, Uwe
micha
Ik vind de combinatie van efke 25 en F09 1+80 trouwens geweldig. De film heeft een fijne korrel en is genoeg fijnkorrelig voor mijn afdrukken van 30x40. De grijswaarden in de F09 zijn fantastisch.
Ik zeg niet dat de combinatie slecht is, ik wilde alleen even jullie mening horen. Ik gebruik de combinatie echter alleen voor vlakfilms. Nog een vraag. Welke invloed heeft de verdunning? Groeten, Micha
MirkoBoeddecker
Micha,
hoe meer je de verdunning verhoogt, hoe langzamer de film zich ontwikkelt en hoe evenwichtiger hij is.
Je moet er echter op letten dat de actieve stof niet onder de 8-15 ml per film komt, anders kan het gebeuren dat de film niet meer volledig doordrenkt raakt en gaat hangen.
R09 kan zo sterk worden verdund omdat het zeer oxidatiebestendig is (onbeperkte houdbaarheid).
Bovendien bestaat er een verband tussen het benutten van de gevoeligheid en de concentratie.
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je met hogere verdunningen niet zo goed kunt pushen.
Daar staat tegenover dat er publicaties in vakbladen uit de jaren '70 zijn, waarin wordt beweerd dat de KB bij 1+400 en 2 dagen ontwikkeltijd 1600 ASA zou hebben bereikt......
Maar dat is laboratoriumpraat en niet geverifieerd!
Groeten
Mirko
Gast
R09 kan zo sterk worden verdund omdat het zeer goed bestand is tegen oxidatie (onbeperkte houdbaarheid).
… de lange houdbaarheid geldt echter alleen voor het onverdunde concentraat. In verdunde vorm zijn RODINAL & Co. slechts zeer kort houdbaar.
Alex
MirkoBoeddecker
Alex,
Natuurlijk. Wat ik bedoelde, is dat andere ontwikkelaars die niet zo goed tegen oxidatie bestand zijn, in theorie bij hogere verdunningen weliswaar ook evenwichtiger zouden worden, maar vanwege hun lagere stabiliteit een zuurstofschok zouden krijgen en het zouden begeven.
De oplossing houdt maar kort stand. Het is belangrijk dat hij het gedurende de gehele ontwikkeltijd volhoudt.
Bedankt voor de verduidelijking!
Mirko
Gast
Mirko,
moeten we hieruit concluderen dat er bij een hoge verdunning en zeer lange ontwikkeltijden problemen te verwachten zijn?
Zoals in het genoemde voorbeeld van 1+400 en twee dagen ontwikkeltijd: is de oplossing dan niet al lang onbruikbaar geworden?
Wat is ongeveer de maximale houdbaarheid van de oplossing?
Groeten, Jean-Michel
MirkoBoeddecker
Jean-Michel,
Precies zo is het.
Of en wanneer de ontwikkelaar bij zo’n “experiment” tekortschiet, kan alleen een chemicus voor je uitproberen.
Het hangt natuurlijk ook af van het motief (de hoeveelheid belicht zilver), aangezien de uitputting zowel door oxidatie als door zilverreductie wordt veroorzaakt.
Zolang je niet boven 1+200 gaat, minstens 15 ml actieve stof (concentraat) gebruikt en niet langer dan 1-2 uur ontwikkelt (dus de ontwikkelaar gebruikt zoals wij aangeven...), heb je niets te vrezen.
Het hele idee van de 2 dagen maakt juist gebruik van dit effect. De film wordt gedurende die 2 dagen niet bewogen. Wat er gebeurt: de ontwikkelaar raakt lokaal uitgeput op de plekken waar hij veel zilver heeft gereduceerd en ontwikkelt relatief actiever op de plekken waar weinig licht op de film is gevallen, dus waar hij nog niet zo hard hoefde te werken.
Dit leidt ertoe dat ondanks extreme onderbelichting en overontwikkeling het contrast van het motief niet te sterk toeneemt, omdat lichten en schaduwen in verschillende mate worden ontwikkeld.
Het is dus volkomen de bedoeling dat delen van de ontwikkelaar op bepaalde plaatsen op het filmoppervlak inactief worden.
Groeten
Mirko
Gast
Wat is ongeveer de maximale houdbaarheid van het mengsel?
Hallo allemaal!
Hier is wat recent nieuws:
http://groups.google.com/groups?selm=buinu...ws.t-online.com
Alex
Jacques
Feinkönig, werk je met RODINAL (R09)? Probeer dit eens:
RODINAL 1+50 + 4 g natriumascorbaat (vitamine C) per liter.
Het is geen grap – het werkt echt...
Efke 100: 10 minuten
Groeten,
Jacques
cfb_de
Hallo Jacques,
Wat bedoel je nu precies? Natriumascorbaat of vitamine C? Vitamine C is het vrije ascorbinezuur, niet het natriumzout ervan.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Jacques
Hallo Franz,
Natriumascorbaat.
Ik noemde alleen vitamine C voor degenen die geen idee hebben wat N-A zou kunnen zijn.
Ik had duidelijker moeten zijn – sorry.
Vitamine C is ascorbinezuur.
Natriumascorbaat is ongeveer ascorbinezuur + natriumbicarbonaat, als ik het me goed herinner.
Groeten,
Jacques