Gast
Ik kan helaas geen informatie vinden over hoe je APX 400
in Microphen ontwikkelt,
van 400 naar 1600 opgevoerd. Dat zou goede resultaten moeten opleveren,
maar hoe???
MirkoBoeddecker
Mila,
er zijn inderdaad fotografen die op deze manier werken en Microphen 1+1 met verdunning ongeveer 55 minuten bij 20 graden op Fomapan 400 of APX 400 laten inwerken.
Daarbij moet er op 6400 ASA worden belicht.
Het beeldeffect is "dramatisch". Schaduwen worden volledig zwart, de middentonen krijgen een lith-print-achtig effect en de hoge lichten (hopelijk) een goede scheiding.
Maar dit is in ieder geval een experimenteel verhaal!
Je kunt van geen enkele 400-film een 3200- of 6400-film "maken".
Als je op 3200 hebt belicht, probeer het dan eens met 40 minuten.
Groeten
Mirko
cfb_de
Hallo Mila,
De ontwikkeltijdcalculator van Phototec geeft voor de oude APX400 in Microphen 1+1 bij Push +2 (dus 1600 ASA) een tijd van 41:48 aan en voor Microphen-moedervloeistof een tijd van 23:06. Die tijden zijn berekend en vormen meestal een prima eerste richtlijn.
Mirko's aanbeveling van 40 minuten klopt dus wel. Waarbij de APX-400 bij push nog minder wordt dan hij toch al is.
Ach, wie daar van houdt... Het mooie RODINAL-korrelbeeld krijg je er in ieder geval niet mee.
HP5+ kun je naar mijn mening beter pushen. In RODINAL/R09/F09 of ook in Ultrafin vloeibaar of Microphen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
carsten
Hallo Franz!
Je hoeft niet meer met 'Franz' te tekenen – gebruik gewoon 'Mr. RODINAL' – de onverschrokken ridder voor de perfecte korrel. Dit is geen spot – je hebt me bijna in je eentje naar RODINAL geleid. Ik ben er helemaal weg van!