Geachte heer Kunze,
als wij er niet waren, zouden veel Calbe-producten al niet meer op de markt zijn.
Daar zijn we trots op en dat moet zo blijven.
Alleen omdat we duizenden stuks A49 als minimumhoeveelheid hebben geaccepteerd, kon deze ontwikkelaar überhaupt nog verder worden geproduceerd.
Bij de F 19 konden we dat niet en helaas is die nu verdwenen.
In de toekomst zal het waarschijnlijk eerder zo zijn dat fabrikanten zoals Calbe produceren en mensen zoals wij het merk opbouwen en wereldwijd op de markt brengen.
Zo doet iedereen waar hij het beste in is.
En misschien komt de F 19 dan zelfs wel terug ;-)
We doen in ieder geval alles wat we kunnen.
ADOX moet daarbij helpen. Niet ertegen werken.
Calbe Farbchemie: daar zit F-jihunt in. Wordt alleen door Calbe afgevuld.
De vraag is vrijwel nul.
Ook u heeft al lang niets meer gekocht.......
Kleur is zo goed als dood.... zal binnenkort voor 100% worden vervangen door digitaal.
Daar kan ik u helaas niets beloven. Mocht Calbe besluiten te stoppen, dan kunnen wij geen leveringsgaranties geven....
Bij zwart-wit is dat iets anders.
Unifix wordt vervangen door ADOFIX en als u ADOFIX eenmaal hebt geprobeerd, zult u UNIFIX niet meer missen.
Hogere capaciteit, even geschikt voor bariet als voor PE. Relatief gezien (qua benutbaarheid/opbrengst) ook goedkoper.
Wat wil je nog meer?
Groeten
Mirko Bödecker
PS
Wees toch allemaal niet bang dat er iets verdwijnt of te duur wordt als het onder ADOX wordt gerebrand.
ADOX is meer een uitdrukking van de feitelijke, al lang bestaande situatie.
Nieuwe producten die door ons zijn ontwikkeld, komen nu als ADOX op de markt.
Oude producten waarvoor hetzelfde geldt, worden omgedoopt, zodat eindelijk duidelijk wordt wat van ons komt en wat niet.
Dan weten ook alle professionals waarop ze 10% korting krijgen en dealers wat ze bij ons tegen dealerprijzen kunnen krijgen.....
Uiteindelijk spelen we met ADOX meer in op jullie wensen dan dat we iets proberen te pushen wat we zelf hebben bedacht.
We zouden ook wel doorgaan met "Classic", maar dat geldt helaas niet als merk volgens het Duitse recht (absolute belemmeringen voor bescherming).
Dus wordt het dan "ADOX Classic"
Hallo meneer Boeddecker,
Bedankt voor uw antwoord en ook voor het feit dat u Calbe aanbiedt.
Ik citeer: "En misschien komt de F 19 dan zelfs weer terug ;-)" Als ik iets mocht wensen, zou ik de voorkeur geven aan de A03.
"ADOX moet daarbij helpen. Niet ertegen werken." Dat is goed.
"Ook u heeft al lang niets meer gekocht......." Dat gaat in januari veranderen :-)
"Kleur is zo goed als dood.... zal binnenkort voor 100% worden vervangen door digitaal." Dat hoor ik nu al tien jaar, dat digitaal toch zoveel beter is. Een onbevooroordeelde blik in de drogisterij laat zien dat nog steeds meer dan de helft van de kleurenfoto's op film laat maken. Maar zowel de analoge als de digitale foto's worden op RA4 afgedrukt. Van dood is dus geen sprake.
Ik wil helemaal niet ontkennen dat voor bepaalde professionele toepassingen (snelheid, studio) de trend naar digitale opnamemethoden gaat. Maar de professional kan de exorbitante prijzen (voortdurende nieuwe ontwikkelingen in hardware en software, veranderende standaarden en snelle veroudering) ook op de klant afwentelen.
Voor de particulier loont het zich nog bij films, hardware, noch bij afdrukken. Niets is goedkoper dan analoog. Of er bij de digitale fabrikanten überhaupt de wens bestaat om een camera of weergave (computer + printer) zo te bouwen dat je ze net als een Meopta of Praktika (Leica, Nikon, ...) 10 jaar kunt gebruiken, betwijfel ik. Dat zullen we de komende 5 jaar niet meemaken, daar durf ik wel op te wedden.
Of het enige voordeel, de onmiddellijke zichtbaarheid, die enorme sommen geld waard is, moet iedereen voor zichzelf beslissen. We hebben het in eigen hand. Pessimisme is echter op zijn plaats, aangezien de gemiddelde man zijn zelfvertrouwen ontleent aan hoe slim hij is, welke geweldige apparaten hij heeft en niet aan hoe verstandig hij is. Daarmee is digitaal pas verkoopbaar geworden, of kent iemand een verstandige, kwalitatief zinvolle toepassing voor een 2 miljoen pixel-camera?
"Unifix wordt vervangen door ADOFIX en als u ADOFIX eenmaal hebt geprobeerd, zult u UNIFIX niet meer missen.
Hogere capaciteit, even geschikt voor baryt als voor PE. Relatief gezien (qua benutbaarheid/opbrengst) ook goedkoper.
Wat wil je nog meer?"
Dat begrijp ik niet. Een vergelijking van de opbrengstgegevens van u en van Calbe levert 450 vellen (18x24 cm) fixeerbaarheid op bij beide fixeermiddelen. Maar de ADOX kost meer. Vandaar mijn geklaag. Bedenk alstublieft dat hogere prijzen altijd vervelend zijn, ze zijn slecht voor mijn portemonnee :-) Bovendien, waarom zou je iets getest en beproefds opgeven voor iets dat niet duidelijk beter is?
Ik wens u nog een fijne zondag toe
Gerd Kunze