Gast
Hallo forum,
Het gaat over het ontwikkelen van mijn eerste film. Ik heb hierover nog twee korte vragen, dan kan ik aan de slag:
1.) Kantelen. Tot zover alles duidelijk. Maar: moet het blikje 180 graden of 360 graden worden gekanteld?
2.) "Trek een streepje met een Edding-stift op de fles – na 10 streepjes is een liter Fix op" uit "Hoe ontwikkel ik een film" van de FOTOIMPEX-pagina. Heeft dit betrekking op het pure concentraat?
Markus
Urnes
Hallo Markus,
Je kantelt de bus altijd 180 graden en dan weer terug. Doe dit niet te snel en laat de bus na het kantelen even op de ondergrond staan, zodat eventuele luchtbellen uit de spoel kunnen ontsnappen.
Dat met de tien streepjes en de fixeer kan alleen maar betrekking hebben op de oplossing. Normaal gesproken staat er op de fles ook vermeld wat de capaciteit van de oplossing is. Hoe dan ook. De mag (volgens Ilford) niet langer dan twee weken worden gebruikt, Andreas Weidner schrijft in zijn boek maximaal vier weken. Dus langer dan vier weken laat ik de oplossing ook nooit staan, dan is er weer verse. Als de fixeer te oud is, kun je de films niet meer goed fixeren. Het resultaat zijn in het beste geval gelige negatieven, die je met een beetje geluk nog eens kunt fixeren met verse fixeer.
Groeten, Sven.
rherz
Hallo Markus,
180 graden is al genoemd – zo’n kanteling duurt ongeveer 3 seconden, dus ga niet de barmixer uithangen.
Wat betreft de fixeeroplossing heb ik nog een ander voorstel: bij herhaald gebruik van reeds gebruikte fixeeroplossing verschuift de fixeertijd. Dat betekent dat je de fixeertijd elke keer opnieuw moet bepalen door de klaringstijd te verdubbelen (of, bij de platkristallen, te verdrievoudigen). Ik verdun Tetenal Superfix 9 + 1 en gebruik deze fixeer precies één keer (ik meng precies de hoeveelheid die ik nodig heb). Zo blijft de fixeertijd altijd hetzelfde (afhankelijk van het filmtype) en hoef ik me geen zorgen te maken over mogelijk ondergefixeerde films – dat komt soms pas later aan het licht en is dan niet meer te verhelpen. Misschien verspil ik hierdoor een klein beetje van de mogelijke capaciteit, maar ik blijf absoluut aan de veilige kant.
Met vriendelijke groeten
Robert