Hoi Detlev,
Ik sluit me aan bij Dieter. Of de lens voor jou goed genoeg blijft, hangt af van de vergrotingsfactor. Vanaf 24x30 zie je verschillen, maar de onscherpte die je met zorgvuldig werken kunt voorkomen, is verbazingwekkend:
-eventueel 2 stops diafragmeren,
-na het laatste scherpstellen (met een loep) niet hoesten, niet friemelen, enz. Bij het vergroten van Minox-negatieven heb ik echte wonderen meegemaakt wat een onvoorzichtig dichtklappen van het vergrotingskader of grof motorisch diafragmeren kan betekenen. En ik werk met een Durst 138, die weliswaar ook niet meer de jongste is, maar zeker niet versleten, en vooral behoorlijk wat gewicht in de schaal legt. Populaire truc om te trillen: een timer op de positieftafel zetten en krachtig afdrukken ;-).
Daarom zou ik, voordat je een fortuin uitgeeft aan een nieuwe lens, er eerst aan werken, en eventueel ook eens een dure lenen om te zien of het iets oplevert (pas als je je er überhaupt in hebt verdiept).
Bovendien kunnen er aanzienlijke "kwaliteitsgebreken" in de belichting zelf en in de negatieftechniek zitten.
En tot slot is zelfvergroten in zwart-wit helaas een van de grootste motivaties om over te stappen op een groter negatiefformaat.
Conclusie: maak je er voorlopig niet te druk om en oefen
Veel plezier
Martin
Martin,
hartelijk dank voor je tips. Ik ga me inderdaad eerst inwerken, want het is al jaren geleden dat ik voor het laatst in het lab van mijn vader heb vergroot.
Ik wilde beginnen met PEMultigrade-papier, want wat ik heb gelezen is dat je daarmee veel kunt uitproberen zonder meteen een stapel papier te hoeven kopen.
Wat zou dan de beste en voordeligste combinatie van papier, ontwikkelaar en fixeer zijn? Ilford of Tetenal, of iets anders?
Ik heb het boek Ilford Positivtechnik gekocht, dat erg goed is, maar daar raden ze natuurlijk Ilford aan, wat anders – :knipoog:)
Groeten, Detlef