Gast
Hallo,
Volgens de catalogus van FOTOIMPEX bevat het CA PW geen optische witmakers. Hoe komt het dan dat het papier gaat gloeien als je er met een UV-lamp ("blacklight") op schijnt? Wie het zelf wil uitproberen: UV-lampen zijn in elke elektronicawinkel verkrijgbaar, een lamp kost ongeveer 3 euro.
uworischki
Ik heb de link bekeken – interessant, maar ik had me tot nu toe nog geen gedachten gemaakt over bleekmiddelen... Welke invloed hebben die?
Gast
" ... Hier en daar werden al in de jaren veertig optische witmakers aan het papier toegevoegd, maar pas sinds ongeveer 1950 zijn deze op grote schaal in gebruik geraakt. Een nadeel is – afgezien van de onnatuurlijke witheid – dat het papier sneller en sterker vergeelt."
Dat staat in de link. Ik kan het vergelen bevestigen bij Ilford Multigrade PE uit de jaren 80, maar niet bij het MGIV-barytpapier. Het hangt waarschijnlijk af van de kwaliteit van de optische witmakers.
MirkoBoeddecker
Hallo Ferdinand,
We hebben onlangs nog een gesprek over dit onderwerp gehad met de fabrikant van ons fotopapier.
Houd er rekening mee dat we in onze catalogus niet vermelden dat er "opgeslagen ontwikkelaars of optische witmakers" in zitten.
Dat betekent dat we tijdens het productieproces van het fotopapier, dus bij het coaten van de drager, afzien van deze toevoegingen.
Waar we geen invloed op hebben, is de productie van het dragermateriaal zelf.
De markt is de afgelopen jaren zo sterk gekrompen dat we min of meer allemaal in hetzelfde schuitje zitten en allemaal op dezelfde drager moeten coaten.
In dit verband meteen alvast een triest bericht: het Museum weight dragerpapier wordt niet meer geproduceerd en loopt daarom dit jaar uit.
Het goede nieuws: volgens de papierfabrikant is de nieuwe premium weight drager (iets dunner dan museum, waarschijnlijk 240-280 g) vrij van optische witmakers, omdat door een nieuw bleekproces een hogere witgraad kon worden bereikt.
Dat van het "vergeling" hoor ik voor het eerst. Natuurlijk, als de optische witmakers vervallen, verliezen ze hun werking, waardoor het papier geler lijkt, maar dat zou geen versnelling van een "vergeling" tot gevolg moeten hebben.
Het onopgeloste raadsel is nog steeds: beïnvloeden de afbraakproducten van de afgebroken optische witmakers de houdbaarheid van de afbeelding of niet.
Het grootste probleem met dit verhaal hebben de reeds genoemde Ilford-papieren uit de jaren 80, aangezien Ilford hier ook een voorloper was en echt spierwitte, zeer heldere papieren produceerde.
Tegenwoordig is men technologisch verder.
Bij Classic is tot nu toe noch een verval van de optische witmakers, noch een verouderingsprobleem opgetreden.
Groeten
Mirko
FOTOIMPEX