Gast
Rimpels
Wie kan mij helpen?
Helaas lukt het me niet om bij het spoelen van de film de exacte temperatuur van 20 °C
aan te houden; soms is het 18 °C, soms 24 °C. Is dat al de oorzaak van de rimpels of zijn er toleranties?
Bedankt
rherz
Hallo Frank,
waarom kun je de temperatuur niet op peil houden? Koop gewoon een emmer, meng het water en klaar is Kees – die dingen zijn er in maten van 5 tot 20 liter.
Mocht je zo'n Cascade hebben aangeschaft – laat hem dan gewoon in de kast verstoffen en spoel volgens Ilford. Deze methode heeft slechts ongeveer 1,5 liter water nodig voor een Jobo 1510-bus.
Met vriendelijke groeten
Robert
Urnes
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik doe het precies zo. 5 keer water erin gieten, water verversen, 10 keer gieten, water verversen, 20 keer gieten, klaar.
De tolerantie voor korrelvorming ligt bij ongeveer +-5 graden. Sommige films kunnen meer aan, andere minder. Ik ga er echter vanuit dat korrelvorming eerder optreedt als men te sterk afkoelt vanuit de warme ontwikkelaar.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Frank,
het is me nog niet gelukt om Runzelkorn te maken. Ontwikkelaar, stopbad en fixeer breng ik gewoon op kamertemperatuur/20 graden, en het water is gewoon wat er uit de kraan komt. Afhankelijk van mijn gevoel bij het draaien aan de mengkraan en het seizoen is dat zo’n 12-28 graden.
Natuurlijk zonder kruiden, maar met Effke, Kodak Tri/Plus en T-Maxen, evenals een paar sporadische Delta's, FP4 en Agfapans.
Groeten
Martin
uworischki
Ik sluit me helemaal aan bij Robert+Frank: de Ilford-methode werkt perfect, en als je het echt "archiefbestendig" wilt hebben, herhaal dan het 20-keer-kantelen nog 1 à 2 keer. Dat bespaart water, energie en tijd.
Uwe