Gast
Hallo!
Heeft iemand ervaring met de Doran-filmtank? Tot nu toe heb ik mijn Foma-films ontwikkeld met de Lomo-tank en nu heb ik een Doran-filmtank gekregen. Helaas is de handleiding alleen in het Engels. Heeft iemand al eens films ontwikkeld met deze tank?
Rene
Gast
Hallo
Jammer, ik heb de tank ook gekocht en hoopte dat ik mijn 4x5"-films perfect zou kunnen ontwikkelen. Helaas is me dat nooit gelukt; zelfs de tip van Mirko over het bewegen in een 8-vorm heeft absoluut niets opgeleverd. De negatieven zijn grotendeels vreselijk ongelijkmatig ontwikkeld. Ook de poging om de tank op zijn minst te gebruiken voor het spoelen is mislukt; ik heb heel wat negatieven vernield door hevige krasjes bij het invoeren in de sleuven.
Uiteindelijk heb ik de tank als een miskoop beschouwd en ontwikkel ik mijn 4x5"-negatieven weer in de schaal; weliswaar wat vervelend, maar met een perfect resultaat.
Overigens: de Classic Pan 200 die door onze host wordt verkocht, is volgens mijn onderzoek tot nu toe identiek aan de door grootformaat-fijnprinters fel begeerde en beschermde Bergger 200, alleen in prijs verschilt hij aanzienlijk.... na mijn eerste tests ben ik enthousiast over het materiaal.
Bovendien: het zou hier gaan om een doorontwikkeling van de oude Kodak Double XX, waar zelfs Ansel Adams zo enthousiast over was, wat niet geheel verrassend is, aangezien Forte in Hongarije een voormalige Kodak-filmfabriek is (zie hun website).
Groeten aan iedereen
Veel licht in het nieuwe jaar
Rolf
MirkoBoeddecker
Hallo Rolf,
Ik denk dat Rene de DORAN-tank voor bioscoopfilm bedoelt en niet de 4x5"-tank!
Dus Rene, wat begrijp je dan precies niet?
Dat ongelijkmatige ontwikkelingsproces bij de 4x5"-tank is mij nog steeds een raadsel. Wij gebruiken R09 en dat werkt prima. Er ontstaan eigenlijk ook geen krassen...
DORAN verkoopt deze tanks tenslotte al meer dan 45 jaar. Onbruikbaar kan hij niet zijn. Er moet hier bij jou iets bijzonders aan de hand zijn. Mogelijk verschillen onze kwaliteitsnormen ook en noem jij iets vreselijk ongelijkmatig wat ik helemaal niet zie.....
De Jobo-bus heeft naar mijn mening nog meer wervelingsproblemen dan de Doran-tank. Natuurlijk is een schaal altijd het beste, maar elk vel apart ontwikkelen – daar ga je toch failliet aan...
Classicpan 200: Is een nieuwe ontwikkeling. Betere Dmax dan de oude. Zeer mooie vlakfilm. Perfect in pyro.
Iedereen een gelukkig nieuwjaar!
Mirko
Gast
Hallo!
Allereerst even dit: "Ik heb op internet nog een gebruiksaanwijzing gevonden", dus jullie hoeven mij er geen meer te sturen.
Ik begrijp niet helemaal hoe ik de film (smalfilm) moet bevestigen? Volgens de gebruiksaanwijzing moet hij om het staafje in de spiraal worden gewikkeld.
Verder weet ik nog niet zo goed hoe ik de dubbele belichting moet uitvoeren? Ik heb tot nu toe alleen met de LOMO Tank gewerkt.
Met vriendelijke groet,
Rene
P.S. Hopelijk blijft FOMA ons met zijn smalfilmalternatief behouden, nu het Kodak-materiaal 25% duurder is geworden. Die (Kodak) zijn toch gek.