KB1984
Hoi!
Ik heb vandaag mijn eerste MF-kleurennegatieven bij het fotolab opgehaald en merkte bij het inscannen dat de negatieven behoorlijk wat stof en strepen vertonen -> zie bijlage. Hoe kan ik de 4 negatiefstroken achteraf schoonmaken? Ik heb natuurlijk met handschoenen gewerkt om de negatieven onbeschadigd in de scanner te kunnen leggen. Daarnaast heb ik de stroken met een blaasbalg schoongeblazen. Aangezien ik nog niet met mijn thuislaboratorium ben begonnen, heb ik hier een fles Adox ADOFLO staan. Moet ik daarmee een bad voor de negatiefstroken maken?
Groeten
Bartosch
Tandemfahren
Hoi,
voor stof raad ik een antistatische doek aan, of beter nog een kamelenharen borstel, en wat de strepen betreft, hangt het ervan af waar ze vandaan komen.
Als ze in de emulsie zitten, als gevolg van een mislukte ontwikkeling/fixering/wassing/droging, is er niets meer aan te doen.
Als het wateroplosbaar of vettig vuil is, kun je het wegwrijven met isopropanol, spiritus of ook methanol.
Bij kalkvlekken kun je het onderdompelen en voorzichtig afvegen met een stopbad of gewoon verdund azijnzuur of citroenzuur (na spoelen met gedestilleerd water. GEEN Akvavit, deugniet!)
Frank
jonny
Het vuil lijkt vast te zitten in de emulsie. Het lijkt erop dat de dienstverlener het proces niet onder controle heeft (meestal het gevolg van een te lage doorvoersnelheid).
Je kunt proberen de film opnieuw te spoelen (op de spoel in een bak) in gedemineraliseerd water (30-40 °C) en deze goed te bewegen, waarbij je het water meerdere keren ververst. Tot slot MOET de film in een C41-stabilisatiebad worden behandeld, als je waarde hecht aan de langdurige stabiliteit van de kleurennegatieven. Het stabilisatiebad bevat tegelijkertijd bevochtigingsmiddelen. Laat de film drogen op een absoluut stofvrije plek zonder tocht. En vergeet niet om eerst een kaarsje aan te steken bij de Heilige Maagd, want de kans op succes is nogal klein.
KB1984
Hartelijk dank voor jullie tips.
€
Ik denk eerder dat deze verontreinigingen tijdens het ontwikkelen zijn ontstaan. Ik heb de negatiefstroken meerdere keren met een doekje schoongemaakt, maar zag geen verbetering. Ik heb een uitsnede geüpload waarop je een streep kunt zien.
Op de bijgevoegde winterfoto zie je ook strepen in de lucht. Ik ben weliswaar geen analoog-expert, maar ik denk dat het geen speciaal effect is van mijn Mamiya 645.
€
€
€
Lichtjahr
Hallo,
Vergeet mechanische of chemische reiniging.
Aangezien je de negatieven toch wilt scannen, kun je de fouten heel eenvoudig in Photoshop corrigeren.
Dat gaat prima, ik heb het met je voorbeeld uitgeprobeerd.
Veel succes,
Edi
Renate
Hallo,
Ik wil je hier dringend afraden om methanol te gebruiken voor het reinigen. Dat spul is levensgevaarlijk. Er zijn genoeg alternatieven, zoals ethanol en ook isopropanol, die minder gevaarlijk zijn.
Met vriendelijke groeten
Renate
KB1984
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb een aantal scaninstellingen uitgeprobeerd en krijg bij de meeste negatieven al een redelijk bruikbaar resultaat. De rest wordt, zoals Edi al zei, door het goede oude Photoshop afgehandeld.
€
Fijn weekend op de bank!
€
Morte
Ik zou retoucheerwerk altijd in Photoshop uitvoeren en het nooit aan het scanprogramma (dus een automatische functie) overlaten. Dat is iets voor luie mensen die ermee vrede hebben dat daardoor veel details verloren gaan of vervagen. Als je je al toelegt op de rustige, echte fotografie, is het zonde om op dit punt toe te geven aan de algemene neiging tot automatisering. Ik retoucheer al mijn scans met de hand in PS en kan zeggen dat je na wat oefening en inwerking een vlotte routine ontwikkelt die zelfs leuk is. Je leert je negatief intensief kennen door het uit te vergroten en te leren onderscheid te maken tussen stofdeeltjes van fouten in de gelatine en gefotografeerd stof in de lucht (of minuscule deeltjes op weiden, velden en in het gebladerte). Bovendien herken je zo goed de invloed van verschillende ontwikkelaars op de filmkorrel.