Gast
:D Hallo allemaal,
Ik heb de Fomapan 200 getest met een belichtingsverhouding van 1:50 en ben erg te spreken over de grijswaarden. Bij mijn portretten moest ik echter vaststellen dat bij sommige foto’s de emulsie loslaat en dat de vlakfilm bovendien erg sterk krult.
Is er een oplossing voor of produceert Foma toch niet volgens de ISO 9000-norm?
Moet je deze film ook gebruiken voor optredens of moet je vaak rekening houden met dergelijke problemen?
Ik zou graag jullie mening horen.
Groeten
Hans-Günther
MirkoBoeddecker
Hallo Hans Günther,
Even een korte vraag: bedoel je de vlakfilm 200 of 100?
We hebben de vlakfilm 200 juist om die reden (kromming) uit ons assortiment gehaald en Foma is inmiddels ook gestopt met de productie ervan.
Op die waardeloze Agfa-dragers krijg je gewoon geen vlakke film.
ISO 9002: Deze norm heeft helemaal niets te maken met mogelijke verwerkingsproblemen. ISO 9002 is een algemene norm voor kwaliteitsborging die niets zegt over een absoluut kwaliteitskenmerk. De norm is dus relatief ten opzichte van de productkwaliteit van de betreffende fabrikant die de norm toepast, en niet ten opzichte van de kwaliteit van andere producten van andere bedrijven (ook al zouden deze vergelijkbaar moeten zijn). Maar dat terzijde.
Tot nu toe hebben we geen afbladdering van de laag gehad bij Fomapan 200-rolfilms en we hebben de afgelopen 10 jaar minstens 20.000 Fomapan-films ontwikkeld in ons laboratorium in A 49 (zeer sterk doordringend).
Ik ga daarom uit van een verwerkingsprobleem.
Mogelijk is de HRX zo sterk laagdoordringend dat je de verwerkingstemperatuur moet verlagen of een verharder moet toevoegen.
Waar precies is er iets losgekomen en bij welke temperatuur?
Groeten
Mirko
cfb_de
Hallo allemaal,
die ISO-900x-verhalen hebben niet eens iets te maken met de kwaliteit van de producten, maar alleen met het feit dat er door middel van certificeerbare, gedocumenteerde processen (in wezen een kwaliteitsmanagementsysteem) binnen het bedrijf een constante productkwaliteit kan worden gewaarborgd.
Dat wil zeggen dat een bedrijf dat reddingsringen van beton giet, heel goed volledig ISO-gecertificeerd kan zijn. Dat een reddingsring van beton voor het beoogde gebruik allesbehalve geschikt is (en dus geen "kwaliteit" heeft), kan de ISO-auditors niets schelen.
ISO-900x staat *niet* garant voor een hoge productkwaliteit?! Maar alleen voor een constante kwaliteit. Of die nu constant goed of slecht is, of het product überhaupt voor iets zinvols kan worden gebruikt, dat interesseert daar niemand.
Met vriendelijke groeten en fijne kerstdagen,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
ja, zo kun je het ook zeggen!
Maar ISO 9000 of niet, ik ben nu vooral benieuwd waar bij Hans Günther de emulsie is losgekomen.
Heeft iemand anders dit probleem ook bij de HRX-spoorbreedte waargenomen?
We zijn erg benieuwd naar jullie feedback!!
Groeten
Mirko
MirkoBoeddecker
... trouwens, een goed voorbeeld met die betonnen reddingsringen ;-)
Gast
Hallo Mirco,
Ik heb de film nog eens met een loep bekeken en vastgesteld dat het niet per se om loslatende lagen hoeft te gaan. Het kunnen ook pluisjes op de film zijn, die mogelijk tijdens het gieten zijn ontstaan. Op sommige plekken zie ik echte kleine witte ringetjes. De negatieven zijn in ieder geval onbruikbaar.
Ook had ik bij het vergroten vastgesteld dat de film bij de wieltjes van de filmspoel duidelijk sterker ontwikkeld is. Waaraan is dit te wijten?
De pluisjes en ringetjes, inclusief de zwarte puntjes, kunnen niet van het water (verontreiniging) komen, aangezien ik daar heel nauwgezet op let.
Ik zou deze film graag als standaard willen gebruiken, maar dan moet hij wel in perfecte staat zijn. Als ik erover nadenk, zou zoiets mij op vakantie tijdens een verre reis kunnen overkomen!
Ik hoop dat iemand mij bij dit probleem kan helpen.
Tot dan, hartelijke groeten
Hans-Günther
cfb_de
Hallo Hans-Günther, hallo Mirko,
@Hans-Günther: Sorry, ik zie nu ook dat dit al op dit forum is besproken. Mijn ervaringen hebben betrekking op de KB-200, niet op vlakfilm. Ik blijf echter bij mijn poging tot uitleg (bellen op de achterkant en het feit dat de lichtschermbescherming daar blijft zitten). Mijn aanbeveling voor een plaatje op het internet ook :-)
@Mirko: Beton schoot me gewoon even te binnen :-) Bij de KB heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen met HRX. Binnenkort bestel ik die ook bij jullie :-)
Fijne rest van de kerstdagen, veel plezier met de inventarisatie (?) en een gelukkig nieuwjaar!
Franz
cfb_de
Hallo forum,
Hans-Günther heeft me gevraagd om een paar scans van zijn negatieven beschikbaar te stellen. Dat doe ik graag (testimpex3.jpg wordt bij mij in de browser helaas niet goed weergegeven, maar de zwarte Böpel is wel te herkennen).
Hier zijn ze dan:
TestImpex2.jpg
TestImpex3.jpg
TestImpex4.jpg
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Mirco,
Ik moet mijn eerdere opmerking over het loslaten van de lagen flink bijstellen. Ik heb de negatieven nogmaals grondig schoongemaakt en er zijn nog maar een paar vlekjes over. Wat me opviel: aan de bovenrand zitten strepen; waar kunnen die vandaan komen? En linksonder zitten lichte vlekken; ook hier weet ik niet waar die vandaan komen.
Nogmaals hartelijk dank aan Franz dat hij de negatieven voor mij heeft bewerkt.
Groeten,
Hans-Günther
Gast
Hmmmm, dat is een lastig geval.
Strepen: mogelijk strepen van de afstrijker of van de spiraal.
Misschien ook van de camera (geen krasjes, maar reflecties).
Maar het zijn toch zeker geen reflecties van de scanner?
Lach niet – het is allemaal al eens voorgekomen!
Heel misschien een filmprobleem, maar dan zeker niet altijd bovenaan in het beeld over meerdere films heen, maar soms in het midden en soms aan de rand enz.
Stippen: Luchtbellen in de tank of ontwikkelingskorrels zou mijn eerste gok zijn, maar niemand kan dat met zekerheid zeggen.
Mirko
Gast
Als je de negatieven omdraait, zien de puntjes eruit als heel gewoon stof.
Er zitten ook Newton-tinten op, wat daar eveneens op wijst (glasplaatscanner)......
In ons huurlaboratorium kun je trouwens met een krachtige scanner glasloos tot 4x5" scannen ;-)
Mirko
Gast
Even een vraagje: draai je de film?
Zo ja, dan is de rand vaak iets sterker belicht. Bij vlakfilms zie je dat vrij duidelijk als er lucht aan de rand staat. Gebruik je die zwarte plastic klemmetjes die je na het inrijgen van de vlakfilm in de spiraal moet klikken?
Micha