NilsMuellerPhoto
Hallo forum!
Ik zou graag willen weten of er een manier is om afdrukken te maken van Fardias, aangezien Ilfochrome helaas niet meer verkrijgbaar is.
Weet iemand een alternatief? Ik zou het op prijs stellen als iemand hierop zou reageren.
Lichtjahr
Hallo,
Maak een foto met een goede digitale camera, dat is de moderne manier.
Bewerk de foto vervolgens met Photoshop of soortgelijke software en stuur hem door om af te drukken.
Edi
Morte
Dat is dan echter geen afdruk, maar een kunstdruk. Dat wordt tegenwoordig vaak vergeten.
Een alternatief zou nog een fotolab zijn. Daar wordt de dia dan gescand en op fotopapier belicht. Ook dat is niet ideaal.
jonny
Je hebt de digitale oplossingen al genoemd, maar aangezien je Ilfochrome noemt, neem ik aan dat je geïnteresseerd bent in een analoge methode. Dat is mogelijk, maar het is bewerkelijk en gaat uiteindelijk waarschijnlijk gepaard met kwaliteitsverlies ten opzichte van de hybride methode. Toch wil ik het kort schetsen:
Aangezien er geen omkeerfilm zoals Ilfochrome enz. meer bestaat, heb je een tussennegatief nodig. Vroeger waren er speciale internegatiefilms voor, maar die worden niet meer gemaakt. Tegenwoordig gebruikt men in plaats daarvan Portra 160. De film wordt dan bij het ontwikkelen iets korter ontwikkeld (ca. 30 sec. korter), om het contrast nog vlakker te krijgen. Van het internegatief kun je dan een analoge afdruk maken op RA4.
Om het internegatief te maken, heb je in principe twee mogelijkheden: 1) met de camera en een macro-/dia-kopieerapparaat of 2) de dia met een vergroter belichten op grootformaat vlakfilm (8x10) en deze vervolgens contactkopiëren. Dat is kwalitatief gezien de betere manier, maar gezien de huidige prijzen voor CN-vlakfilm is het, op zijn zachtst gezegd, geen low-budgetoplossing.