Roman
Hallo!
Wie heeft er ervaring met Kodak TMax 3200 (met belichting op 1600 of 3200 – dat moet ik ter plekke beslissen, afhankelijk van de lichtomstandigheden) en ontwikkeld in A49 (bij voorkeur 1+1 of 1+2)?
Na enkele pogingen met Neopan 1600 (zeer mooie film, maar helaas iets te traag voor mijn doeleinden) en Delta 3200 (vond ik helemaal niet mooi, of het nu in Emofin, A49 of ID11 was – op de een of andere manier flauw en met weinig scherpte) ben ik nu bij de TMax beland; eerste pogingen met Emofin leverden vrij goede resultaten op, wordt weliswaar iets koeler dan de Delta, maar daar staat tegenover dat de scherpte en helderheid groter zijn; mijn Emofin is nu echter op, aangezien ik er niet zo van onder de indruk was, en ik me in de toekomst sowieso wil beperken tot 2 ontwikkelaars (RODINAL en A49, afhankelijk van het motief), zou ik graag ervaringen en tijden voor de bovengenoemde combinatie willen horen....
Bedankt,
Roman
MirkoHaesslich
Hallo Roman,
Ik laat de T-max 3200 een kwartier in A49 staan in een verdunning van 1+1 (eenmalige ontwikkelaar).
Tja, wat kan ik zeggen, ik ben elke keer weer verbaasd over het resultaat: scherpte, helderheid, minder zichtbare korrel en aangename grijstinten.
Ik heb de film tot nu toe echter elke keer op 3200 belicht.
Veel succes en veel licht.
Mirko
Roman
Bedankt! Ik ga het eens uitproberen!
Nog twee vragen: hoe vaak moet ik de film kantelen – elke 30 seconden of elke minuut?
Welk type vergroter gebruik je – met condensor of gemengd licht?
Groeten,
Roman
MirkoHaesslich
Dus de eerste minuut kantel ik de hele tijd; daarna om de 30 seconden.
Als vergroter gebruik ik een Opemus 5: dus een condensor!
Ik ga even op zoek naar een kant-en-klare afbeelding – dan kun je zien hoe het eruitziet!
Mirko
Roman
Oké, bedankt!
Ik blijf dan nog even hangen voor mijn Opemus 6 met kleurencartridge...
Roman