kessler
Hallo,
Ik ben een fan van de tweebads-seleentoning (bleken in rood bloedzout, gevolgd door ontwikkeling in een selenium/natriumsulfide-bad, zie bijvoorbeeld de relevante recepten in het "Darkroom Cookbook"), omdat ik de resulterende violetbruine tint mooier vind dan de geelachtige bruine tint bij het tonen met thioureum.
Het nadeel hiervan is echter dat er lelijke bruine vlekken ontstaan in de lichte delen bij afdrukken op barietpapier en een bruine verkleuring in het papiervilt aan de achterzijde, die zelfs na urenlang weken niet meer te verwijderen zijn.
Heeft iemand van jullie soortgelijke ervaringen en/of weet iemand misschien een oplossing?
Met vriendelijke groeten,
Martin
Gast
Hallo Martin,
In zijn 'Master Photographer's Toning Book' beschrijft Tim Rudman deze problemen als 'selenium staining'. Hij stelt het volgende voor om dit te verhelpen:
1) Fixeren in twee baden met geconcentreerde (bijv. 1+4) snelfixeer
Het volledig verwijderen van het niet-ontwikkelde beeldzilver is bij het tonen bijzonder belangrijk. Ook sporen van zilver kunnen bij belichting met de toner de beschreven vlekken veroorzaken.
2) Speciaal bij bariet een bad in hypo-clearing agent
De fixeer verwijdert het zilver, door het hypo-clearing agent worden fixeer en opgeloste zilverresten uit het vilt verwijderd. Minder effectief dan een speciaal clearing agent, maar beter dan alleen water is een bad in een carbonaatoplossing.
3) Grondig wassen
4) Daarna tonen
Ik had een paar dagen geleden al melding gemaakt van soortgelijke problemen bij het sepia-tonen. Inmiddels heb ik de kwestie onder controle door middel van 2-bad-fixeren en langer wassen. Grappig genoeg kreeg ik de problemen bij PE-papier, omdat ik daar normaal gesproken niet zo grondig fixeer en spoel als bij bariet (daar gebruik ik sowieso 2-bad-fix en hypo-clearing).
Ik hoop dat dit je enigszins helpt, hoewel ik zelf geen ervaring heb met 2-bad-seleentoning (tot nu toe altijd Kodak RST).
Trouwens: welke formule gebruik je? Ik heb nog een paar gram selenium in het lab liggen, die zou ik wel eens kunnen gebruiken (geen zorgen: afdruk, masker, enz. zijn aanwezig, ik heb er beroepsmatig ervaring mee...)
Met vriendelijke groeten, Jens