Gast
Hallo,
Ik schrok me net rot toen ik een Efke 25 had opgehangen om te drogen. De laatste zes foto’s ontbraken. Helemaal. De rest van de film was perfect, zoals altijd. Ik heb close-ups gemaakt bij relatief weinig licht. Diafragma 16 ongeveer 4 seconden en diafragma 22 ongeveer 8 seconden. Daarnaast bij elk diafragma een foto met één stop meer en één stop minder. Ik sluit een defect aan de camera uit. Maar op het negatief is helemaal niets te zien. Heeft het zwartschildeffect bij de KB25 al bij ongeveer 4 seconden zo'n groot effect dat er helemaal niets op het negatief te zien is, absoluut geen spoor van dichtheid?
Groeten, Boris
Gast
Boris,
dat moet aan je camera liggen of een andere fout zijn.
De Efke vertoont in dit tijdsbereik vrijwel geen Schwarzschild-effect.
Is er misschien sprake van een "rekenfout" of een meetfout?
Zijn de randnummers van de foto's te zien?
Groeten
Mirko
Gast
Nogmaals hallo,
hmmm,.... ik denk niet dat het aan een meetfout ligt. Ik heb het nu nog eens nagekeken, met de Lube op de lichttafel. De beelden zijn er wel, maar volledig onderbelicht. Er is slechts een vage dichtheid te zien, met het blote oog bijna niet waarneembaar. Ik ga dit nog eens proberen.
Met vriendelijke groeten,
Boris
micha
Hoi Boris. Ik gebruik ook Efke. Tot 10 seconden is dat eigenlijk geen probleem. Hoe heb je gemeten? Heb je een digitale lichtmeter of een analoge, zoals de Gossen Lunasix 3s? (Die zijn bij weinig licht nogal gevoelig. Als je met kleinbeeld fotografeert, is dat een heel ander verhaal. Daar is veel ervaring voor nodig. Het kan je behoorlijk misleiden.
Micha
Gast
Hallo,
Ik heb de belichting gemeten met de TTL van mijn camera (kb) (centraalgewogen). Die is eigenlijk altijd vrij betrouwbaar.
Groeten
Boris
rherz
Hallo Boris,
als je geen correctie hebt toegepast, kun je – afhankelijk van het onderwerp – al zo’n 1 à 2 stops ernaast zitten. Ik noteer nu al bijna 3 jaar elke belichting of schrijf deze tussen de filmperforaties en zou zeggen dat ik in ongeveer 95 % van de gevallen een correctie in de richting van min heb toegepast. Begrijp me niet verkeerd. De camera meet heel nauwkeurig als hij een grijskaart ziet. Helaas zijn maar heel weinig motieven zo helder. Soms vraag ik me af waar die afstemming op 18% grijs vandaan komt.
Helaas komt deze ervaring helemaal niet overeen met die van jou – zou het kunnen dat je een correctie had ingesteld, of dat je aan de gevoeligheidsinstelling hebt gezeten? Gewoon een idee...
Groeten
Robert