carsten
Weet iemand een manier om Foma MG Classic-papier in een koelere tint te ontwikkelen? De warme tint vind ik soms iets te warm. Werkt Eukobrom?
Alvast bedankt
fotohuisrovo
Getest met Fomatone MG RC/PE:
Amaloco AM 3003, ideaal voor chloorbromide-emulsie, zorgt voor een neutrale beeldtoon.
Voor een echte warme toon kunnen we AM 1001 aanbevelen.
Met vriendelijke groeten,
Robert Vonk
Gast
Carsten,
als je de warmgroene tint niet mooi vindt, waarom gebruik je dit papier dan?
Als je het in Euko nog te warm vindt, zou ik je eerder een ander papier aanraden...
We kunnen je ook Moersch Blue aanbevelen; daarmee wordt de Fomatone koeler en bereikt hij een goede Dmax.
Groeten,
Mirko
FOTOIMPEX
Gast
Hallo!
Ik heb de Foma MG Classic nog niet gebruikt – maar over het algemeen geldt voor warmtintpapier (bij voorkeur ook ontwikkeld in een warmtintontwikkelaar zoals NEUTOL WA) dat je het door een KORTE seleentoning kunt afkoelen tot een neutraal zwarte tint; dit leidt echter ook tot een lichte toename van het contrast; de tonen grijpen eerst in de schaduwen in en zetten zich vervolgens voort in de hoge lichten; zodra de gewenste graad is bereikt (eventueel een natte vergelijkingsafdruk in een bakje ernaast plaatsen), moet men goed wassen, want een langere seleentoning leidt dan namelijk tot chocoladebruine tinten.
Warmtoonpapier reageert ook vrij goed op goudtoner – daar zijn tot een licht zwartblauw heel wat koele tinten mogelijk!
Roman
carsten
Hallo Mirko!
Ik heb een grote stapel van dit papier in het formaat 30x40 heel goedkoop kunnen kopen. En aangezien mijn kleine stagiairssalaris niet toereikend is om nog meer papier te kopen, had ik gehoopt dat ik het papier op de een of andere manier een koelere tint zou kunnen geven, mocht het object dat vereisen. Meestal geef ik sowieso de voorkeur aan een warme tint.
Toch bedankt!!!