Gast
Hallo,
Ik gebruik al geruime tijd Classic Art Polywarmton in de baryt- en RC-variant. Ik heb beide papiersoorten al vaker met sepia-toner getint – tot nu toe altijd zonder problemen, zowel met de gekochte toner als met zelfgemaakte.
Nu heb ik onlangs een nieuwe partij CA Polywarmton RC ontvangen en heb ik plotseling enorme problemen: alle witte delen van de afbeelding (dus ook de bij de belichting afgedekte wielen) krijgen altijd een bruinachtige verkleuring, soms gelijkmatig, soms vlekkerig. In het begin dacht ik dat er iets mis was met mijn toner, maar toen heb ik een vel uit een oudere (ca. 1,5 jaar) doos CA PW RC en een uit een nieuwe doos tegelijk door het proces gehaald, en het oude vel was oké, het nieuwe aan de rand bruin (voor het tonen zag alles er goed uit).
Inmiddels ben ik overgestapt op dubbele fixatie met twee baden Unifx liq. 1+4 en heb ik alle baden vers aangemaakt. De sterkere fixatie heeft het probleem enigszins verminderd, maar het is nog niet helemaal verdwenen.
Hebben jullie een idee wat ik kan doen, en waar komt het verschil tussen de oude en de nieuwe Polywarmton RC vandaan?
Met vriendelijke groeten, Jens
P.S. Ik heb vier dozen gekregen (met twee verschillende emulsienummers). Altijd hetzelfde probleem.
Gast
Hallo Jens,
We hebben de vraag doorgestuurd naar Forte.
Dit is te specifiek om zelf uit te proberen.
Wat de emulsies betreft: we krijgen van Forte ook altijd maar een paar dozen van één emulsienummer.
Als we 50 dozen bestellen, zijn dat meestal 2-4 emulsienummers waarover het wordt verdeeld.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ze niet één rol volledig op 50x60 snijden, omdat dat qua breedte niet zou "kloppen".
In plaats daarvan worden verschillende formaten samengevoegd om zo min mogelijk verlies te hebben bij het snijden.
Daarom zijn er dan zoveel verschillende emulsies.
Maar aangezien deze uit één productie komen, zouden er geen grote verschillen in een levering te zien moeten zijn.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Jens,
Excuses voor het late antwoord, maar er moesten eerst een aantal tests worden uitgevoerd.
Het is gebleken dat dit veelvoorkomende verschijnsel niet afhankelijk is van het papiersoort en dat het alleen tijdens het drogen zichtbaar wordt. Dit betekent dat het om een zogenaamde "zilversluier" gaat.
De oorzaak van dit verschijnsel wordt nog onderzocht. Het kan zijn dat het soms voorkomt, maar het hangt niet af van de oude en nieuwe soorten FPW-papier.
Volgens onze ervaring in de laboratoriumtest kan dit verschijnsel aanzienlijk worden verminderd door na de ontwikkeling een stopbad te gebruiken: een 1,5 - 2% azijnzuuroplossing (gedurende ca. 30 seconden).
We hopen dat we u enigszins hebben kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Na langdurig experimenteren is het probleem inmiddels opgelost. De oplossing is:
1) Fixeren in twee baden
2) Langer spoelen dan voorheen
De verschillen tussen de papierpartijen waren overigens reproduceerbaar. Ik heb meerdere keren tegelijkertijd een vel van de oude en een van de nieuwe partijen door de transportbanden gehaald, en het oude vel was altijd in orde, terwijl het nieuwe vlekken vertoonde.
Maar, zoals gezegd, nu is alles in orde en staat niets het verdere gebruik van het papier in de weg. Zou het kunnen dat de drager van het Polywarmtone RC op een gegeven moment is veranderd? Ik heb namelijk ook verschillen opgemerkt bij het beschrijven van de achterkant. Dat zou mogelijk ook het verschillende gedrag bij het spoelen kunnen verklaren.
Met vriendelijke groeten, Jens