william
Kan iemand me helpen met problemen met de Kiev 88? Ik zie strepen op het negatief en denk dat dit reflecties in de camera of de cassette kunnen zijn. Aan de andere kant lijkt me dat ook onwaarschijnlijk. Kan ik hier geen foto’s bijvoegen? Groeten, Jens
Gast
Hoi Jens,
als het om lichtinval vanaf de rand gaat, kan het ook iets heel anders zijn. Ik heb dat ook vaker met mijn oude Graflex-cassettes (gelukkig zelden op de foto zelf, maar alleen op de rand).
Het werd ook eens beschreven in Fomag bij een test met de Kiev.
Het probleem: de film zit te los op de tweede (opwikkel)spoel.
Oplossing:
- De remveer op de eerste rol bijbuigen.
- De rolfilm in het donker verwisselen (in ieder geval niet in de volle zon, maar onder een jas, en de rolfilm na belichting donker bewaren (bijv. in een zwarte zak van dun papier).
Een rolfilmspoel is nu eenmaal geen KB-patroon.
Groeten
Martin
Gast
Hallo Jens,
als de straling maar van één kant komt, kan het aan de cassetteschuif liggen.
Controleer dat eens en doe een test door die kant af te dekken.
Groeten
Hans-Günther
william
Hallo Martin, hallo Hans-Günther, bedankt voor jullie tips!
Ik ga de opmerking over de opwikkelspoel eens nader onderzoeken.
De rolfilms zijn in het donker opgewikkeld. Ze vertonen ook geen waas of iets dergelijks. De cassetteschuif kan ik ook uitsluiten, omdat het effect aan de andere kant optreedt.
Wat gewoonweg verbazingwekkend is: bij studio-opnames met flits de dag ervoor, met hetzelfde filmtype en dezelfde achterkant, trad de fout niet op.
Groeten, Jens
MirkoBoeddecker
Jens,
je kunt foto's uploaden.
Klik gewoon op "IMG" terwijl je op een bericht reageert.
Was het in de studio, waar de camera stond tijdens het wisselen van de film, misschien donkerder dan buiten, waar je normaal gesproken fotografeert?
Heb je wel eens geprobeerd het magazijn in het donker te laden en het vervolgens met isolatietape af te plakken (... om dan buiten in de felle zon verder te fotograferen...)?
Groeten
Mirko
william
Hallo Mirko, ja, het was de avond ervoor, toen ik de filmrolletjes opspoelde. In zoverre was het, afgezien van de verlichting in de woonkamer, al donkerder.
Ik heb de foto's toegevoegd. Het is slechts een ruwe scan die naar positief is omgezet. Misschien heeft iemand een idee waar dit vandaan komt. Wat op de foto links te zien is, moet je je bij de opname aan de rechterkant voorstellen en dan waarschijnlijk ook nog eens spiegelbeeldig.
- De lens kan ik uitsluiten, omdat dezelfde fout bij de normale lens optrad.
- Er waren twee cassettes in gebruik (de twee foto's en de ene foto, elk op een cassette).

Op de twee foto's daarboven is links aan de rand licht te zien. Dit is niet de kant van de cassetteschuif. De foto daaronder is van een andere film.
Gast
Heb je misschien telkens de lens verwisseld wanneer er lichtinslag optrad?
Het ziet er op de een of andere manier ongelijkmatig uit, alsof je last hebt van rondzwervend licht in je Kiev, en minder naar lekkende magazijnen of, in het ergste geval, een combinatie van beide.
Probeer eens de uitsluitingsmethode (afplakken en niet van lens wisselen, dan afgeplakt laten en van lens wisselen, en niet afplakken bij het wisselen van lens). Doe dit allemaal buiten bij direct, gericht licht.
Groeten
Mirko
Gast
Hoi Jens,
Even voor de duidelijkheid, zodat ik het goed begrijp:
- het licht aan de linkerrand ziet er gewoon uit alsof de film niet vlak ligt, en het licht van het heldere motief (in het motief ziet dat eruit als fel strooilicht, maar dan ‘opzettelijk’) zijdelings onder het randmasker doordringt. Als dat is wat je stoort, zou ik zeggen: "laat de rand maar zitten", het gaat om de scherpte (vlakheid!!!).
-Wat ik eerder verschrikkelijk vind, zijn de horizontale lichtstrepen tussen de frames, of beter gezegd, volledig zichtbaar op de laatste foto, en met verticale uitlopers. Als ik het me goed herinner, loopt het gordijn bij de Kiev 88 van boven naar beneden. Sluit dat goed??? en elke keer??? Dat zou de strepen verklaren die dwars over de film lopen. En dan kun je de binnenkant van de camera zwart schilderen, totdat je er zelf een wordt.
In ieder geval is het niet de door mij vermoede te slappe wikkeling, die zou lichtvlekken geven die aan de uiterste filmrand het breedst zijn (en bij mij meestal vóór het beeld eindigen).
Groeten
Martin
william
Na maanden herinnerde ik me het hier beschreven probleem, waarvan ik nu de oplossing ken en die ik hier graag wil delen. De oorzaak van dit alles is de lichtinval op de verbindingsplaats tussen het filmmagazijn en de camerabehuizing. Ik heb het niet helemaal goed voor elkaar gekregen. In ieder geval kon de fout worden gereproduceerd met een halogeenlampje dat vanaf de voorkant in de body werd gestoken. Hiervoor haal je de lens eraf, steek je daar een klein halogeenlampje in en kijk je van buitenaf waar het licht naar buiten komt. Daarbij komt overigens nog een reflectie in de binnenkant van de camera, vooral op de bodem.
Conclusie: wees voorzichtig met de KIEV 88. Ik heb inmiddels een KIEV 88 CM aangeschaft, die is uitgerust met het nieuwe magazijn (NT) en aan de binnenkant is bekleed met materiaal dat reflectie vermindert. Deze versie is zonder meer aan te bevelen. Groeten, Jens