Hallo Rolf,
Dat is logisch, bedankt.
Waarop baseer je je belichting? Op "Goed in de zachte delen, maar zonder voldoende harde schaduwen" of "Goed in de harde delen, maar zonder detail in het licht"? Of in principe iets meer of minder?
Voor het begin kun je het beste papier kiezen met een neutrale tot koele tint, toch?
Ik denk dat dat me bij het testen een aantal mislukkingen bespaart.
Groeten
Martin
Hallo Martin
dat moet je gewoon uitproberen, in principe moet het worden ontwikkeld. De afbeelding blijft op een gegeven moment in de zachte E. "stilstaan", dan kun je hem in de harde E. doen. Misschien is het beter om vlak voor het ontwikkelen in de zachte E. over te gaan naar de harde E.
Ik moet echter nog op één punt wijzen: het verschil bij het bekijken van de foto tussen de natte foto en de later gedroogde foto is enorm. Ik maak meestal nog een lichtere afdruk, d.w.z. in het water zijn dan in de hoge lichten geen of nauwelijks details te zien, na het drogen is er plotseling wel duidelijke detailweergave. In de meeste gevallen is de lichtere afdruk na het drogen de juiste gebleken.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan warmzwarte beeldtinten, dat past bij bijna alles. Mijn speciale tip is warmtoonpapier met een koudtoonontwikkelaar, dat levert prachtige beeldtinten op.
Groeten
Rolf