moots
Hallo en goedendag!
Ik heb net gezien dat er hier een geweldig nieuw forum is.
Daar kan ik vast wel een paar oude rotten lastigvallen met mijn beginnersvragen.
Ik heb dit weekend van een vriend een Durst M 35 voor een zacht prijsje
gekocht.
Wat kan ik verwachten van de lens "Durst Neotaron 2,8/50 made by
Rodenstock"? Ik fotografeer met een Nikon FE 2 en voornamelijk met de
1,8/50 Nikkor en alle E-serie objectieven. Ik wil vooral portretten en landschapsfoto's vergroten tot 20 x 30 mm.
Omdat ik nog een paar kleine dingen mis en ik eerst mijn rommelkamer
moet opruimen, duurt het nog 2 à 3 weken voordat ik de eerste
foto's kan maken en misschien nog een betere lens kan aanschaffen.
Maar ik denk dat zelfs als de Durst maar een 3-lens is, het wel voldoende zal zijn.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Jürgen !
P.S. Ik ben geen absolute beginner, maar ik heb al meer dan 15 jaar niet meer
in de donkere kamer gestaan.
Gast
Hallo!
Bij "vergrotingen tot 20 x 30 mm" zal je enige probleem waarschijnlijk de ultrakorte belichtingstijd zijn; contactafdrukken lijkt me in dat geval eenvoudiger... ;-)
Maar even serieus, tot 20x30 zou een drielens nog net moeten volstaan, maar daarboven zou ik minstens een 4-lens nemen, of beter nog een 6-lens; EL-Nikkors (die gebruik ik zelf), Minolta Rokkors, Durst Neonone (gebouwd door Pentax) of oudere Schneider/Rodenstock-modellen (zoals de 4/50 Componon, die ik ook in de Durst-licentieversie heb) zijn op eBay vaak al te vinden voor 20-30 € en doen bij zwart-wit en 'normale' beeldformaten waarschijnlijk niet onder voor de huidige Rodagons en Componons!
Roman
Urnes
Hallo,
Ik denk ook dat je de lens gewoon eens moet uitproberen en moet kijken of je ermee overweg kunt of dat je iets zou willen verbeteren. Zelf heb ik de afgelopen jaren met een oude 4,5 Leitz Focotar gewerkt en was daar best tevreden mee, omdat de meeste foto’s 13 x 18 en 18 x 24 groot waren. Een tijdje geleden heb ik toen heel voordelig een Schneider Coponon-S gekocht en gekeken wat er echt nog in zit. Maar zoals gezegd, ik heb dat gezien en ik was al die jaren niet echt ontevreden over de kwaliteit. :-))
Groeten, Sven.