Jacques Hallo, Ik heb onlangs (tweedehands) een Durst Laborator 3S 5x7" vergroter gekocht. In de handleiding staat dat je een opaal lamp van 200W met een diameter van 110mm nodig hebt voor een gelijkmatige belichting van het 5x7-formaat. Waar kan ik zo'n lamp vinden? De meeste opaal lampen (photocrescenta...) hebben slechts een diameter van ongeveer 60mm....
uworischki Opallampen van 200 watt zijn vrij moeilijk te vinden. Welk merk vergrootglas heb je gekocht? FOTOIMPEX heeft opallampen van Philips of Orwo, elk van 250 watt. Zelf gebruik ik een oude Magnitaurus 10x15 met een lamp van 150 watt (Orwo, rommelmarkt 1
Jacques De vergroter is een Durst Laborator 3S (de voorganger van de L138S) – formaat 5x7" Je kunt een foto bekijken op http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-...g?msg_id=005rv2
Gast De kamer ziet er al heel mooi uit. Je hebt in ieder geval een geweldige koop gedaan. Maak je niet al te druk om die lamp. De verschillen zijn waarschijnlijk maar heel klein. Veel plezier met je nieuwe vergroter. Micha
MirkoBoeddecker In onze catalogus hebben we een Tesla-lamp voor grote Magnifaxen. Die heeft een diameter van ongeveer 8 cm en is ook aanzienlijk langer dan de Philips-lampen. Ze heeft echter maar 150 watt. Ik zou het in ieder geval eens proberen. Het maakt namelijk wel degelijk uit welke lamp je gebruikt. Ook een condensor heeft een brandpuntsafstand. Als de lamp niet in het "brandpunt" zit, verlicht de condensor niet gelijkmatig. Bij KB en MF merk je daar meestal niets van, maar bij 4x5" of 5x7" wel. Daarom kun je de meeste oudere apparaten afstellen (d.w.z. de positie van de lamp veranderen). Durst was echter altijd al erg designgericht en dan wordt zo'n verstelbaarheid al snel over het hoofd gezien. Hoe en of dat bij jouw Laborator nog mogelijk is, weet ik op dit moment helaas niet. Van die lampen hebben we nog een halve doos vol voor gevallen als deze ;-) Mirko www.fotoimpex.de