Gast
Hallo,
Ik ben op zoek naar een Duitse handleiding voor een Beseler 45-vergroter en een handleiding voor de bijbehorende Minolta-kleurenkop 45A.
Kan iemand mij hiermee helpen?
MirkoBoeddecker
Duitse handleidingen voor de 45 MXT kosten € 15, inclusief verzendkosten.
Het gaat hier echter alleen om de Duitse vertaling van het Amerikaanse origineel, zonder afbeeldingen.
Deze voorraad hebben we nog overgenomen van Teufel.
Originele Amerikaanse handleidingen worden bij de apparaten geleverd die wij verkopen.
Minolta 45 A: die wordt al meer dan 10 jaar niet meer geproduceerd.
Toen zaten we nog op school...
Sorry, die is niet meer op voorraad.
Groeten
Mirko
FOTOIMPEX
MirkoBoeddecker
.. dus even voor de duidelijkheid:
Als je bij ons een nieuwe Beseler koopt, zitten daar natuurlijk de Amerikaanse handleiding EN de Duitse vertaling bij.
Helaas hebben we geen EXTRA exemplaren van de Amerikaanse originelen, die hebben we alleen van de Duitse vertaling en die kosten, als je ze wilt kopen, 15 euro inclusief verzendkosten en 7% btw.
Groeten,
Mirko
Urnes
Hallo Frank,
Bel gewoon even naar Minolta en vraag om de technische klantenservice; het nummer van Minolta Europe vind je op de website. Het kan soms een beetje vervelend zijn totdat je het derde telefoonnummer hebt of voor de vierde keer bent doorverbonden. Maar meestal is het de moeite waard. Zelfs als het niet meer mogelijk is om een oude handleiding te kopiëren en op te sturen, is er meestal nog wel iemand die zich het apparaat herinnert en je vragen erover kan beantwoorden. Ik denk dat de kansen best goed zijn, aangezien de reparatieservice voor oude apparaten nog steeds wordt gehandhaafd zolang er nog reserveonderdelen beschikbaar zijn. In dat opzicht is tien jaar helemaal niet zo lang (ook al zat Mirko toen nog op school :-))).
Groeten, Sven
MirkoBoeddecker
Sven en Frank,
Beseler heeft de Minolta 45 samen met Minolta ontwikkeld.
Voor zover ik weet werd hij echter uitsluitend via Beseler verkocht en hier in Duitsland exclusief via Teufel. Toen we de Beseler-tak van Teufel overnamen, was er al niets meer beschikbaar voor de Minolta 45.
Daarom vrees ik bijna dat Minolta Duitsland daar alleen maar zijn schouders over zal ophalen.
Hooguit Minolta USA.
We hebben in 1997 eens 20 flitsbuizen verkocht aan Teufel GmbH Oostenrijk.
Dat zou mijn laatste tip zijn. Maar ik geloof nauwelijks dat zij nog iets zullen doen. De markt is nu eenmaal voor 100% een tweedehandsmarkt geworden.
De aankopen zijn erg onzeker. De laatste technicus van Beseler (voordat ook die werd bezuinigd) zei tegen mij in 1998: "koop zoiets nooit".
Het enige wat we nog hebben zijn vervangende buizen en enkele losse onderdelen uit de Teufel-verrassingszak.
De kop werd bijna uitsluitend voor de Amerikaanse marine ontwikkeld en verkocht, omdat het op de schepen toch zo schommelt. Die zijn toen bij de luchtverkenning al begin jaren 90 overgestapt op andere methoden en toen was het helaas ook voorbij met de Minolta 45.
Maar dat zijn allemaal zeemansverhalen....
Groeten
Mirko