mcbastian
Hallo!
Ik heb hier een prachtig en (voor mij) waardevol zwart-witnegatief.
Ik heb het nu echter als dia nodig. Aan het negatief zelf wil (ga) ik niets doen (bijvoorbeeld herontwikkelen of zo...).
Mijn idee was het volgende:
Ik belicht het negatief gewoon op film. Dat zou wel wat geknoei in de donkere kamer kunnen opleveren,
maar in principe zou het toch haalbaar moeten zijn?
De vraag is echter of het materiaal hier ook mee werkt. Het negatiefmateriaal is immers grijs getint.
Ik denk dat dat in de schaduwen (op het positief) behoorlijk wat wegneemt. En de schaduwen zijn immers niet helemaal
lichtondoorlatend.
Heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan? Of is het echt beter om dit bij een grootformaatlaboratorium te laten doen?
Groeten, Sebastian
Gast
Hoi Sebastian,
Dat zou eigenlijk moeten lukken. Ik heb dit zelf nog nooit precies zo gedaan, maar ik vergroot wel dia’s (XP2 cross) op film als internegatief voor cyanotypes. Dat werkt.
Het probleem is gewoon om de juiste belichting en gradatie te vinden. Maar wat kun je anders doen met een aangevangen 35mm-film, behalve een testreeks maken. Uiteindelijk moet je beide gewoon zo aanpassen dat het toonbereik en de gradatie aan je verwachtingen voldoen. Dan wordt ook de grijze drager in het positief echt zwart.
Groeten
Martin