micha
Hoi Mirco,
Zou je eens bij Efke kunnen bellen en vragen of ze de markeringen op de vlakfilms wat duidelijker kunnen maken? Als ik na een maand een Efke 100 en een Efke 25 in mijn handen heb, weet ik nooit welke welke is. Bij Kodak en dergelijke werkt het toch ook prima...
Veel vlakfilmgroeten,
Micha
Gast
Hallo Micha,
Het is inderdaad nogal lastig om de Efke-vlakfilms van elkaar te onderscheiden. Er zijn echter wel duidelijke verschillen in de markering, waardoor het mogelijk is om de PL 25 van de PL 100 te onderscheiden:
PL 25 de markering is vlakker en ligt dichter bij de rand,
PL 100 de markering is dieper en ligt iets verder van de rand af.
Met vriendelijke groeten
Werner Kumpf
www.wernerkumpf-fineartphotographie.com
micha
Maar het kan ook om productiefoutjes gaan. Bij sommige verpakkingen is het verschil echter al heel klein.
Micha
MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
aangezien we overwegen om vlakfilms in de toekomst in een andere fabriek te laten snijden, wil ik jullie allemaal bedanken voor de suggesties.
Hoe doen Ilford en Kodak dat toch, dat alles zoooo veel eenvoudiger is?? ;-)
Ik ben geen grote gebruiker van vlakfilms. Ik gebruik al 6 jaar alleen maar Efke 100 in mijn Graflex en ben dus nog niet op het probleem gestuit.
Mirko
Gast
Hoi Mirko,
Ilford en Kodak werken in principe met precies zulke markeringen, maar gebruiken ook korte/lange reeksen, zij het met een lengte van maximaal 3 of 4 tekens. Die zijn heel duidelijk voelbaar. Verschillen in de vorm van de uitsnijdingen – bijvoorbeeld halfrond of hoekig, zoals VV\__/ in plaats van UU(__) – zijn moeilijk te onderscheiden (en zouden dus gemakkelijk door elkaar gehaald kunnen worden). In de Kodak-documentatie (er is zo'n klein A8-boekje met alle films) staan de markeringen vermeld. Ook in de datasheets op internet, maar niet zo overzichtelijk allemaal bij elkaar. Helaas heb ik geen idee of de fabrikanten onderling afspraken hebben gemaakt, of dat ze codes dubbel gebruiken. Wat zegt jullie laborant ervan?
Groeten
Martin
micha
Hoi Mirko.
Maar ik denk dat het nu niet gaat om het werken in het donker. Dan haal je de filmrolletjes immers vers uit de verpakking. Het gaat mij om de analyse van de negatieven. Als een negatief dus niet zo geweldig is, probeer ik natuurlijk aan de hand van mijn opnamegegevens de oorzaak van de fout te achterhalen. Vaak fotografeer ik een motief soms met Efke 25 en dan weer met Efke 100, omdat de Efke 25 net op is. Om achteraf te kunnen zeggen of het nu aan de film, de ontwikkeling of de belichting lag, is het voor mij "belangrijk" om ook de emulsie te kennen.
Bij daglicht zijn de markeringen van Kodak of Agfa gemakkelijk te herkennen. Vind ik.
Groeten, Micha