mcbastian
Hallo!
Ik gebruik een Meopta Proximus als vergroter.
Aangezien de al “een beetje” op leeftijd is (je zou bijna denken dat hij eerder in een museum thuishoort dan in een fotolab),
heb ik nergens meer reserveonderdelen kunnen vinden.
Het belangrijkste zou een nieuwe lamp zijn, aangezien ik niet weet hoeveel uren de oude al heeft gedraaid.
Ik weet echter niet welk type het is en of die überhaupt nog verkrijgbaar is.
Ook aan de lens tussen de spiegel en het filmvlak en aan de spiegel zelf is de leeftijd al te merken. B)
De spiegel is niet het probleem. Die kun je bij de glazenmaker op maat laten snijden. Maar de lens...
Ik heb weliswaar nog een Opemus II, maar die vergroot KB slechts tot max. 18x24.
Met de Proximus haal ik 30x40 (na een kleine aanpassing... :) ).
Daarom wil ik dit apparaat, dat me al vele trouwe diensten heeft bewezen, graag blijven gebruiken.
Groeten, Sebastian
MirkoBoeddecker
Sebastian,
ik wil je liefde voor de Proximus zeker niet bederven, maar het apparaat is helaas echt te oud en er zijn er te weinig van gemaakt om er nog reserveonderdelen voor op voorraad te hebben.
Als de condensorlens kapot is en niet meer schoon te krijgen is, dan moet dat ding weg. Ook de spiegel zou idealiter een spiegel met een speciale coating moeten zijn en geen gewone glazen spiegel.
Een Proximus kost bij ons, als hij werkt, 20 euro.
Daarvoor hoeft de glazenmaker niet eens zijn hamer op te pakken.
We hebben genoeg apparaten in die prijsklasse die geschikt zijn voor KB.
OPEMUS 2: Die kan heel goed doen wat je van hem verwacht. Je weet alleen niet hoe B)
Je hebt alleen een 50 mm-lens nodig (let op: draai de printplaat om om het verschil in brandpuntsafstand te overbruggen). Daarbij eventueel nog een KB-inlegmasker voor vergroting zonder glas en dan klopt alles.
Dat alles kun je bij FOTOIMPEX krijgen.
We hebben daar ook lampen voor en je kunt in één apparaat alle formaten maken en hebt dubbel zoveel ruimte in de DUKA.
Misschien past zelfs de lens van de Proximus. Probeer het eens. :)
Groeten
Mirko
mcbastian
Hallo Mirko!
Proximus:
Voor mijn experimenten en privéafdrukken is hij zeker nog goed genoeg. Ik vroeg het alleen maar “voor de zekerheid”. Je weet immers nooit hoe lang hij het nog volhoudt :D
Opemus IIa:
Dat met de lens drong toen ook pas echt tot me door, maar toen had ik het bericht al verstuurd :)
Krijg ik met een KB-inlegmasker en een 50 mm (momenteel zit er een 75 mm met 6x6-inlegmasker in) vergrotingen op 30x40
(~26x40 bij KB), zonder de Opemus van zijn basisplaat te halen en hoger te zetten? Dat zou belangrijk zijn... B)
De Proximus-lens past helaas niet. Die is iets groter in diameter.
Alvast bedankt voor je hulp!
Sebastian
PS: Ik weet natuurlijk dat ik dit zoals altijd bij mijn vertrouwde fotowinkel (jullie) kan krijgen :D
MirkoBoeddecker
Hoi Sebastian,
Begrijp me niet verkeerd. De Proximus is niet slecht. Ik dacht alleen dat hij kapot was en wilde erop wijzen dat een nieuwe aanschaf waarschijnlijk makkelijker is dan reparatie.
Opemus: Ja, dat lukt prima met 30x40 en een 50'er.
Welke schroefdraaddiameter heeft de lens van de Proximus en wat voor type is het?
Als het M39 is, hebben we passende platen. Iets duurdere, met de hand gedraaide voor brede objectieven zoals bijvoorbeeld de Rodagon (die laten we speciaal maken) en sinds kort ook voordelige originele Meopta-platen (getrokken metaal, dus licht conisch en niet zo breed) voor kleinere optieken.
Groeten
Mirko
mcbastian
Hoi,
Ik heb bij Proximus alleen maar voor de zekerheid even navraag gedaan. Voor de zekerheid maar B)
De Proximus heeft een lens met een diameter van ongeveer 45 mm (Meopta Meopar 4,5 met een brandpuntsafstand van 50 mm)
(ik moest dat met een liniaal opmeten)
De Opemus heeft een Meopta Belar 4,5/75 mm met een diameter van 22 mm.
Ik zou echter wel willen weten hoeveel een 50 mm-lens voor de Opemus met een KB-inzetplaat me zou kosten... :)
Groeten, Sebastian
MirkoBoeddecker
Als je je iets verkeerd hebt gemeten en de schroefdraad (zoals te verwachten valt) 39 mm is in plaats van 45 mm, dan heb je alleen de printplaat nodig.
Anders:
Een Anaret kost bij ons ongeveer 50 €.
Op dit moment hebben we speciale aanbiedingen voor de Anaret S voor dezelfde prijs (S staat voor een doorzichtige diafragmaschaal).
De printplaat zouden we er voor een voorkeursprijs van 5 euro bij doen.