dummbabbler
Ahoj,
nejsem zrovna takový odborník jako někteří z vás, a proto se na vás obracím.
Zvlášť teď na podzim a v zimě, když chcete fotit bez stativu a blesku, potřebujete občas citlivost vyšší než 100 ASA.
Dříve jsem používal Ilford HP5 – minulou zimu OrwoPan 400. Jsou to jistě pěkné filmy, ale díky používání Efke KB50 a KB100 jsem si trochu zvykl na jemné zrno a ostrost, které s filmy 400 ASA nedokážu dosáhnout.
Teď otázka: jaký film si mám vzít, když potřebuji 200 nebo 400?
Mohu Efke 100 provést expozicí na odpovídající hodnotu ASA, a pokud ano, o jaký faktor musím změnit dobu vyvolávání (používám A49, 1+1)? Nebo existují jiné zajímavé filmy (žádné s plochými krystaly – s těmi jsem neměl dobré výsledky)? Je Fomapan Classic 200 přiměřeně plné jemné zrno?
Otázky, otázky – ale od toho je tu fórum........ B)
fotohuisrovo
K filmu Fomapan T200:
Ten se ve fotoaparátu SPUR HRX chová velmi dobře, jen se jmenovitá citlivost sníží na 80–100 ISO, takže to moc nepomůže. Má ale pěkné odstíny šedé a velmi jemné zrno.
Alternativa: kompenzační vývojka, např. AM74 (Amaloco), ji zvýší až na ISO 160.
S pozdravem,
Fotohuis RoVo
www.FotohuisRoVo.nl
Robert Vonk
Gast
Ahoj!
Fomapan T200 JE film s plochými krystaly (písmeno T znamená T-grain!). Mým oblíbeným filmem s citlivostí 400 je Fuji Neopan 400, který má jemné zrno, a to i v porovnání s HP5+ – také dobře ladí s A49 – při KB však asi také nebude bezzrnný. Film KB+400 v každém případě vytváří zrno (záleží také na použitém zvětšovacím poměru). Z konvenčních filmů s citlivostí 400 by měl být s jemným zrnem také NOVÝ Kodak TriX (na rozdíl od starého).
Efke 100 se zřejmě dal také posunout na 200, ale protože patří k nejhrubozrnnějším filmům s citlivostí 100 na trhu, nevím, jestli to má smysl....
Roman
Gast
Mimochodem, film Orwopan 400 je totožný s filmem HP5+!
Gast
Ahoj,
to je smůla, nakonec se ocitneš v bezvýchodné situaci.
Filmy T-Kristall jsou jistě alternativou, ale ten „pocit“ je přece jen jiný.