dummbabbler
Hallo,
Ik ben niet zo’n expert als sommigen van jullie, dus ik wend me even tot jullie.
Juist nu in de herfst/winter, als je zonder statief en flitser aan de slag wilt, heb je af en toe toch meer dan 100 ASA nodig.
Vroeger gebruikte ik Ilford HP5 – afgelopen winter Orwopan 400. Dat zijn zeker mooie films, maar door het gebruik van Efke KB50 en KB100 ben ik nu een beetje verwend geraakt door de fijne korrel en de scherpte, die ik met de 400 ASA-films niet voor elkaar krijg.
Nu de vraag: welke film neem ik als ik een 200 of 400 nodig heb?
Kan ik de Efke 100 op het juiste ASA-getal belichten, en zo ja, met welke factor moet ik de ontwikkeltijd aanpassen (ik gebruik A49, 1+1)? Of zijn er andere interessante films (geen platte kristallen – daar heb ik geen goede resultaten mee gehad)? Is de Fomapan Classic 200 redelijk met een fijne korrel?
Vragen over vragen – maar daar is het forum voor........ B)
fotohuisrovo
Over de Fomapan T200:
Deze film werkt heel goed in de SPUR HRX, maar de nominale gevoeligheid daalt na 80-100 ISO, dus dat helpt niet veel. Maar mooie grijstinten en een zeer fijne korrel.
Alternatief: een compensatieontwikkelaar, bijvoorbeeld AM74 (Amaloco), brengt de gevoeligheid tot ISO 160.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
www.FotohuisRoVo.nl
Robert Vonk
Gast
Hallo!
De Fomapan T200 IS een film met fijne korrel (de T staat voor T-grain!). Mijn favoriete 400-film is de Fuji Neopan 400, die een fijne korrel heeft en goed samengaat met A49 – maar bij KB wordt hij waarschijnlijk ook niet korrelvrij. KB+400-film geeft in ieder geval korrel (ook afhankelijk van de gebruikte vergrotingsschaal). Van de conventionele 400'ers schijnt ook de NIEUWE Kodak TriX met een fijne korrel te zijn (in tegenstelling tot de oude).
De Efke 100 kon waarschijnlijk ook naar 200 worden gepusht, maar aangezien hij sowieso tot de grofkorreligste 100'ers op de markt behoort, weet ik niet of dat iets oplevert....
Roman
Gast
Overigens is de Orwopan 400 identiek aan de HP5+!
Gast
Hoi
Dat is pech, dan sta je op een gegeven moment met je rug tegen de muur.
T-Kristall-films zijn zeker een alternatief, maar het 'gevoel' is toch anders.
Op een gegeven moment moet je concessies doen. Ofwel:
scherptediepte (lichtsterke lens en open diafragma, of groter formaat)
ofwel
korrel/resolutie/grijswaarden (film met hogere ISO, of pushen)
of
meer licht (langere belichtingstijd en statief).
Daarna is het gewoon afgelopen. (Ik gebruik hiervoor graag Tri-X en 6x6 of 6x9, maar dat is gewoon mijn persoonlijke compromis, dat moet iedereen voor zichzelf beslissen).
Groeten
Martin
rherz
Hallo,
als het een 400'er moet zijn: Fuji Neopan 400 in A49 1 + 1 gedurende 12,5 min. bij 20 °C. De eerste minuut continu en daarna elke 30 sec. 1 keer kantelen. De korrelgrootte zou dan pas echt boven de 20 x 30 uitkomen.
Met vriendelijke groeten
Robert
Gast
Ik gebruik de EFKE-films ook heel graag, maar als het toch iets meer moet zijn (ASA !!)
neem ik de Fomapan 400. Ik voer de belichting uit als ISO 320 en ontwikkel de film in A49 1:2 ruim 17 minuten. Voor mij een geweldige 400'er, met een fijne korrel, scherp, mooie grijstinten, en ook heel belangrijk: bij onze forumhost redelijk goedkoop te krijgen. Dat is voor mij de allrounder als het meer dan ISO 100 moet of moet zijn.
Groeten
Michael
dummbabbler
Nou, hartelijk dank voor de reacties. Het forum blijkt toch helemaal niet zo dood te zijn...
De conclusie is dus dat er ook in de fotografie geen wondermiddel bestaat.
Ik ga de Neopan 400 en de Fomapan 400 eens uitproberen.
Ook al schrikt het vooruitzicht van 17 minuten ontwikkeltijd me toch wel erg af B)
Misschien neem ik toch af en toe mijn statief mee............
Urnes
Hallo,
er is ook nog de combinatie van Ilford Delta 400 en de SLD-ontwikkelvloeistof, waardoor de Delta op echte 400 ASA komt. Maar zoals sommigen al eerder hebben gezegd, bij 400 ASA moet je gewoon concessies doen, tenzij je toch voor het statief kiest; dan volstaat 100 ASA ook.
Wat betreft de Delta 400: die is aanzienlijk minder goed dan de HP5. En het maakt eigenlijk niet uit hoe je hem ontwikkelt, ik denk dat je het verschil altijd ziet. Ik merkte het onlangs weer bij het scannen. Ik gebruik hem vooral bij weinig licht voor persfoto's en presentaties. Daar kun je met de Delta meer uit halen dan met de HP5.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi,
Ik bedacht me nog iets:
Efke 100 gaat in Emofin (tweebad) omhoog naar 400 ASA.
Ik heb helaas weinig ervaring met de fijne korrel, omdat ik dit met 4x5 heb gedaan. Het is niet te vergelijken met 35 mm of 120.
En een tweebad heeft een enorme invloed op de gradatie. Mijn indruk was, zoals de theorie ook zegt:
De hoge lichten worden slechts onbeduidend sterker dan bij 100 ASA (maximaal één diafragma), de schaduwen worden rijk verder ontwikkeld, zodat de gemiddelde gevoeligheid inderdaad stijgt naar 400.
Geschikt dus voor hoge contrasten. Niet de mistige herfstdag, maar felle zon met harde schaduwen, of schemering/nacht met kunstlicht.
Je kunt het natuurlijk eens uitproberen.
Groeten
Martin