Gast
Hallo.
Onlangs heb ik bij FOTOIMPEX een aankoop gedaan, en wel op advies van de verkoper het volgende:
Efke KB25, Efke KB50, Orwo 125, Maco 400UP+.
Daarnaast de chemicaliën A49 en LP Supra Fix.
Hoe moet ik de films nu in deze chemicaliën ontwikkelen? De verkoper zei me dat ik de Efke KB50 met 40 ASA moet belichten. Hoe zit het dan met de
ontwikkeltijd? Moet ik voor alle films de A49 in een verhouding van 1:2 verdunnen, of alleen voor de Efkes?
Aangezien de Impex-catalogus geen antwoord op deze vragen biedt, hoop ik hier misschien wat hulp te krijgen.
Groeten,
Olaf
MirkoBoeddecker
Olaf,
eigenlijk staat alles wat je nodig hebt op onze ontwikkeltabel.
Voor de A49 + efke staan de tijden voor onverdund en met verdunning vermeld. Voor de FP4 (ORWO125) en HP 5 (MACO UP 400) staan de tijden plus de factor op de A49-tabel.
Wat de verdunning betreft, heeft dat niet per se iets met de film te maken.
Dat is meer een kwestie van smaak. Sommigen zeggen dat bij 1+2 sommige films niet op DMAX komen, anderen (waaronder ikzelf) geven de voorkeur aan evenwichtigere, zachtere negatieven die gemakkelijker te afdrukken zijn.
Ik geef bovendien de voorkeur aan de verdunning 1+2 omdat ik zo de A49 als eenmalige ontwikkelaar kan gebruiken en het lastige op temperatuur brengen wegvalt (het mengwater op 20 graden brengen en het is al goed als de ontwikkelaar tussen de 18 en 22 graden was).
Daardoor bespaar ik ook de onnauwkeurige vergrotingsfactoren ten opzichte van het gebruik als stamoplossing.
Groeten
Mirko
Gast
Hier vind je meer informatie:
http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Groeten, Otto Beyer!
Gast
Oké,
bedankt voor de tips over de ontwikkelaar. Hoe voeren jullie de belichting uit van de filmrolletjes? Op de nominale ASA, daaronder of daarboven?
Bedankt voor jullie hulp.
Olaf
Gast
Hallo Olaf
Ik ben een fervent gebruiker van EFKE en voer de belichting van deze films liever iets te kort dan te lang uit; je moet er gewoon een beetje mee spelen. Mijn ervaring is dat deze films NIET consequent
op de schaduwen moeten worden belicht. Dat wil zeggen: voer de belichting van de KB 25 bij twijfel uit als 40 ISO en de KB 50 als 64 of 80 ISO.
Over de twee Ilford-varianten kan ik niets zeggen, omdat ik die niet gebruik
Groeten
Michael
MirkoBoeddecker
Olaf,
Belicht in het begin gewoon op de nominale gevoeligheid.
Vooral de Efkes hoeven eigenlijk niet onderhevig te zijn aan overbelichting.
Als je dat toch doet (om een zo groot mogelijk schaduwbereik te krijgen), moet de ontwikkeltijd dienovereenkomstig worden aangepast (vuistregel voor de eerste poging: -10% bij 40 ASA).
Je moet eerst bij standaardgevoeligheid goede negatieven krijgen voordat je gaat variëren.
Groeten
Mirko
MirkoBoeddecker
Overigens klopt wat Michael net tegelijk met mij heeft gepost. Bij Efke KB 12 en KB 50 kun je beter te dun dan te dik zijn!
Mirko
Gast
Hallo Mirko, hallo Michael,
bedankt voor jullie tips. Nu heb ik een aanknopingspunt om het te testen.
Groeten,
Olaf