Urnes
Hallo allemaal,
weet iemand toevallig of je de Fomaspeed Variant ook met kleurverlichting (dat wil zeggen: amberkleurig en heel zwak) kunt ontwikkelen? Ik weet inmiddels dat oranje in ieder geval een waas geeft en dat rood in ieder geval werkt. Ik heb gisteren het schoollaboratorium in beslag genomen en in de lampen aan het 4 meter hoge plafond zit natuurlijk een oranje lamp. Er hangen echter boven de bakken dukalampen voor kleurontwikkeling. Voordat ik ga testen, zou het kunnen dat iemand me kan zeggen: "Dat kun je meteen vergeten, neem rood." Hartelijk dank.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hallo Sven,
Wij hebben ook een vrij felle Ilford Orange-lamp in het donkerkamer en dat werkt prima met de Fomaspeed. Geel werkt niet.
Ik zou dus zeker niet zeggen dat oranje niet werkt.
Groeten,
Mirko
Urnes
Bedankt Mirko,
dan ga ik het gewoon nog een keer proberen. Bij mij thuis werkte het pas toen ik bovenop het oranje filter nog een rood filter had geplaatst. Maar dat kan komen doordat het ding al wat op leeftijd is. Ik heb me er ook niet verder over verbaasd, want in jullie catalogus staat immers uitdrukkelijk ‘rood’.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hallo Sven,
In de catalogus moeten we het zekere voor het onzekere nemen vanwege schadeclaims.
Rood is in ieder geval de veilige keuze. Maar als je bereid bent om te experimenteren, kun je langzaam naar helderder licht toe werken en heb je uiteindelijk een beter “zicht” in het lab.
Weet je hoe een sluiertest werkt?
(Leg een munt op het papier en laat deze 5 minuten naast de ontwikkelbak liggen; haal vervolgens de munt weg en doe het licht uit – belangrijk –; ontwikkel het papier in het donker + fixeer + spoel kort; als de munt zichtbaar is, was het licht te fel).
Groeten,
Mirko