Peckham
Hallo allemaal,
?
Onlangs heb ik mezelf de ADOX-precisiethermometer aangeschaft.
Vandaag heb ik het voor de grap eens vergeleken met mijn Jobo Color-thermometer.?
Helaas constateerde ik een temperatuurverschil van 2 °C.
18 °C bij ADOX, 20 °C bij Jobo.
Welke thermometer zouden jullie nu vertrouwen?
De kamertemperatuurmeters die ik verder nog heb, zijn voor verdere vergelijkingen niet erg bruikbaar.
?
Hartelijk dank voor jullie interesse
Peter
Rolf-Werner
Wie meet, meet onzin! :)
?
Doe eens een paar ijsblokjes in een glas water en roer goed door. Dat zou vrijwel precies 0 graden moeten zijn. Wacht 10 minuten en vergelijk dan de waarden...
?
Als ik ooit een thermometer voor buiten of de koelkast of zo moest kopen, ook een vleesthermometer, dan heb ik in de winkel altijd meerdere vergeleken en degene genomen die precies het gemiddelde aangaf.
?
Ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst van je experimenten is, want ik wilde ook zo'n ding bestellen.
?
Groeten
Rolf
?
Bij Müller zag ik onlangs een digitale vleesthermometer, die had zelfs 1 decimaal, meetbereik geschikt voor dukata. Maar hoe nauwkeurig die is, zou ik wel eens willen weten, want alleen omdat hij digitaal is, hoeft hij niet nauwkeuriger gekalibreerd te zijn dan jouw twee analoge.
Peckham
Hallo Rolf,
Hartelijk dank voor je antwoord.
Je voorgestelde proefopstelling klinkt echt goed. Toen ik het gisteravond nog wilde uitproberen, moest ik helaas vaststellen dat het meetbereik van de thermometer slechts tussen +10 en +50 °C ligt.
Waarschijnlijk moet ik toch eens rondkijken of ik het ergens met een geijkte thermometer kan vergelijken.
Groeten,
Peter
CD43
Hallo Peter,
Ik heb dezelfde thermometer. Nadat hij een keer was gevallen, gaf hij 3 graden te weinig aan, hoewel hij er uiterlijk helemaal in orde uitzag.
Door de val was de schaal ten opzichte van de wijzer verschoven. Misschien heeft die van jou ook een klap gekregen?
Groeten,
Gregor
Magirus
Hallo Rolf,
Ik heb meerdere thermometers en het verschil is best interessant.
De ADOX-thermometer zit er precies tussenin en is mijn eerste keuze, alleen al vanwege de bediening.
Omdat ik ook C41 ontwikkel, is het me opgevallen dat het verschil bij 20° en bij bijna 40° anders is.
Kalibreren op 0° is niet ideaal, ik heb het hier over alcohol en buigmetaal.
Ik heb ook zo'n HQ-meter, maar de aflezing van de ADOX is eenvoudiger.
Groeten, Bernd
sputnik
Ik raad de GTH175PT van Greisinger altijd graag aan.
Reageert snel en is uiterst nauwkeurig.
Bovendien is hij robuust.
Een aankoop voor het leven.
https://www.greisinger.de/files/upload/de/produkte/bda/GTH175PT_d.pdf
Peckham
Nou, ik ben dus niet de enige met dit probleem.
Ik denk dat ik de tip van Sputnik ga opvolgen. Volgens de beschrijving zou het apparaat zelfs geschikt zijn voor ijking.
En een snelle thermometer heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen.
Hartelijk dank voor de reacties.
Groeten
Peter
wosis123
Ik ben het daar helemaal mee eens, ik gebruik het Greisinger ook.
Bonderer
Ik had een oude digitale Hama en heb die vervangen door een Greisinger; de Hama was te oud en viel uit elkaar. Ik heb ze ooit kunnen vergelijken met een laboratoriumthermometer, niet voor een fotolaboratorium, maar voor een chemisch laboratorium. Het verschil tussen alle drie was heel klein. En de Greisinger reageert heel snel op temperatuurschommelingen. De 9V-blokbatterijen zijn overal te krijgen en gaan maar door en door en door.
Peckham
Ik moet toegeven dat ik het toch nog moeilijk vind om zoveel geld uit te geven aan een thermometer.
Ik heb de ADOX-thermometer nu nog eens goed bekeken en wat blijkt: aan de achterkant zit een moer waarmee je het geheel kunt kalibreren. Goed, nu heb ik alleen nog een thermometer nodig waarmee ik het geheel kan afstellen. Maar die zal ik wel vinden.
€
Nogmaals hartelijk dank voor jullie antwoorden!
pikespeak
Het hoeft niet per se die van Greisinger te zijn, en ook een Pt100 zou voor dit doel moeten volstaan.
€
Die 0,1% +/-2 °C zouden andere fabrikanten ook moeten kunnen halen.
Zelf gebruik ik een Pt100 van Jumo, 4 liter, met een oud Esters-display.
€
In principe zijn thermometers, met name bimetaalthermometers die je voor huishoudelijk gebruik kunt kopen, eerder schroot.
De vraag is altijd of het voor de toepassing nauwkeurig genoeg is.
Renate
Hallo,
Ik vind de vermelding over de moer bij de ADOX-thermometer erg handig. Na een val gaf die van mij een duidelijk verkeerde waarde aan. Dat is nu echt heel eenvoudig te corrigeren. Voor het ontwikkelen van zwart-witfilms is de thermometer nauwkeurig genoeg. Veel digitale thermometers doen met hun weergave alsof ze een nauwkeurigheid hebben die ze niet hebben. Kwikthermometers zijn weliswaar erg nauwkeurig, maar na een val toch behoorlijk giftig.
Met vriendelijke groeten,
Renate
HGR
Hallo,
wie veel meet, meet onzin!
De twee digitale thermometers geven respectievelijk 25,8 en 25,9 graden aan, de glazen thermometer geeft 28 graden aan,
de bimetaalthermometer, tja.
Ik raad de digitale thermometers aan, de ene voor het lab, de andere (van Reichelt) heb ik altijd
bij me bij wijnproeverijen, want rode wijn: vanaf 15 graden en dan langzaam proeven.
Veel succes
Hans-Gerd
sputnik
Wat een mooie deken! :wub:
HGR
Nu valt het mij ook op. Het plafond doet inderdaad meer denken aan een wijnproeverij dan
aan een fotolaboratorium. Tml.
sputnik
Geen dank – dat was niet ironisch bedoeld! Als je dit ziet, voel je je meteen net zo geborgen als in (of misschien beter gezegd: op) oma’s schoot. :)
Urnes
Hoewel de ADOX-vleesthermometer best goed bij het tafelkleed past. :spudniksailor:
sputnik
Absoluut!
Ook wat betreft het rectaal meten van de lichaamstemperatuur is de ADOX vanuit esthetisch oogpunt waarschijnlijk niet te evenaren. :-()
Olivinyl
Absoluut!
Ook bij het rectaal meten van de lichaamstemperatuur is de ADOX vanuit esthetisch oogpunt waarschijnlijk niet te evenaren. :-()
</QUOTE>Uhhhhhhhh........ Nu wordt het griezelig. Het is echter belangrijk om voor rectaal gebruik eventuele resten van het fixeerproduct goed te verwijderen. Het zilver dat zo in het rectum wordt ingebracht, kan een onmiddellijke vernietiging van de darmflora veroorzaken.
Groeten, Oliver
Urnes
Ik gebruik inmiddels al tientallen jaren oude zwemthermometers van Agfa. Ik denk dat ze op alcoholbasis zijn. Het enige wat erbij telt, is dat de thermometers constant "fout" aangeven. Als je altijd dezelfde thermometer gebruikt die constant 1° meer aangeeft, zul je na de eerste test van de film (bij mij alleen visueel) zeggen: oké, daar doe ik nog een minuut bij, en zo werk je de komende 10 jaar onder dezelfde omstandigheden.
Groeten, Sven.