realist Hallo! Ik heb een Opemus 5-vergroter gekregen (vrij oud; groot, witgelakt apparaat) Er zaten 2 objectieven bij: Berophot 1:3,5 F=75 mm; Rodagon f/2,8-50 mm Ik heb een probleem met de Rodagon-lens. In de handleiding staat dat je bij de 50 mm-lens de lensplaat (ziet eruit als een sleutel zonder deksel en zonder bodem) moet omdraaien. Ik krijg de Rodagon echter niet in de trechter, omdat het wieltje voor het instellen van het diafragma een te grote diameter heeft. De schroefdraad van de lens zou op zich wel passen. Weet iemand de oplossing voor dit probleem? (sorry, ik ben een beginner) Bij voorbaat hartelijk dank, Andreas
Gast Andreas, dat is een van de redenen waarom we de op maat gemaakte lensprintplaten voor de Opemus 2-5 M39 laten draaien. De originele printplaten zijn te klein. Onze op maat gemaakte versie past bijna altijd. Er zouden ook foto's op onze website moeten staan. Bij onderdelen en accessoires voor oude Meo's in de rubriek 'Gebruikte onderdelen'. Groeten, Mirko www.fotoimpex.de
realist Bedankt voor je antwoord, maar welke lensplaat kan ik nu met een gerust hart bestellen? Ik heb de foto’s bekeken, maar ik kan zo niet zeggen welke zeker past. Zoals gezegd is de schroefdraad een M39-schroefdraad (dus in theorie zou de lens andersom passen), maar de trechter van de plaat heeft een te kleine diameter, waardoor de lens er niet in past. Moet ik bij het bestellen de exacte afmetingen opgeven? Met vriendelijke groet, Andreas
Gast Onze printplaten zijn gedraaid en niet getrokken. Ze steken daarom ook niet zo ver uit. We hebben ervoor gezorgd dat een nieuwe Rodagon 50 mm in de uitsparing past. Als die van jou nog groter is, dan is er niets aan te doen... Groeten Mirko
Gast ...het is natuurlijk de "op maat gemaakte" printplaat voor de M39 en de oude Opemus. (De duurste ;-) Mirko :huh: