Gast
Heeft iemand ervaring met Efke KB25/KB50 bij rotatie- en kantelontwikkeling? Zijn de verschillen merkbaar?
Groeten
Jean-Michel
Gast
Hoi, ik kan nu alleen maar iets zeggen over de vlakfilms. Daar zie ik, ondanks de wisselende draairichting (CPE 2 Plus), strepen aan de randen. Dat valt vooral op bij homogene vlakken. Dat is het enige verschil dat ik heb opgemerkt. Rotatie is gewoon handiger en er is minder chemie nodig. Daarom doe ik mijn Jobo-processor niet meer van de hand.
Met vriendelijke groet,
Micha
Gast
Micha,
Waar ontwikkel je je films?
Zie je geen verschillen in korrel en scherpte in vergelijking met de kantelontwikkeling?
Groeten
Jean-Michel
Gast
Ontwikkeld in Tetenal Ultrafin Liquid en F09
Over de kleurweergave en scherpte kan ik niets zeggen, omdat ik geen loep heb. Bij vlakfilms zie je bij de afdruk toch geen verschil. Maar de strepen zitten alleen aan de rand, die meestal toch nog wordt weggewerkt. Ik gebruik een roterende ontwikkelaar, omdat het gewoon veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll veel relaxter is. Als je de juiste lift en een timer hebt, is het ontwikkelen echt geen gedoe meer. Het is nu zelfs zo ver dat ik ontwikkel, of de bus nu vol is of niet (maximaal 6 films). Het kost gewoon geen moeite meer en mijn rug doet ook geen pijn meer van het hangen boven de badkuip.
Roteren!!!
Micha
Urnes
Hallo,
Wat het artikel van Micha betreft, moet nog worden opgemerkt dat hij natuurlijk de grote Jobo gebruikt. Bij 35mm- of rolfilm in de kleine 1500-bus ligt het iets anders. Bij het ronddraaien ontstaan daar namelijk af en toe problemen met donkere, onontwikkelde strepen aan de buitenrand. Bovendien komt er altijd vloeistof langs de rand door het deksel naar buiten. Dat is ook minder mooi. Ik ben momenteel aan het experimenteren of ik bij de kleine blikken met een lagere snelheid kan werken (de oude processors hadden er nog twee verschillende). Het resultaat was beter: er kwam minder vloeistof naar buiten en er waren nauwelijks donkere randen, maar in plaats daarvan op één plek een streep door een heel beeld en daarboven een niet-ontwikkelde plek. Ik kon echter niet zeggen waarom. In ieder geval heb ik me op eBay nu ook nog twee spiraalvormige banden voor de grote blikken aangeschaft. Ik denk dat dat beter uitpakt. Wat betreft de Efke en de korrel kan ik eigenlijk niets zeggen, omdat ik Ilfords Delta gebruik. Maar op zich is rotatie een prima zaak.
Groeten, Sven.
micha
Hoi Sven
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik gebruik de grote filmrolletjes. Maar ik heb nog twee spiraalrolletjes over die geschikt zijn voor kleinbeeld en middenformaat. Oh ja, ik heb daarop ook nog mijn oude 35mm-films tevoorschijn gehaald. Ik heb die ook al bekeken en geen beschadigingen of verschillen kunnen vaststellen. Maar ik ga daar ook niet met een loep op zitten. Ik probeer eerder te werken aan een groot grijsbereik en mooie differentiatie bij het vergroten. Of de korrel dan een beetje groter is, maakt niet zoveel uit. Maar zoals gezegd heb ik geen verschil kunnen vaststellen. Stap over naar middenformaat en je hebt veel meer plezier, en vooral: die stress bij het vergroten is weg. En die verdomde stress om een negatief met een fijne korrel in de juiste vorm te krijgen, is voorbij. Ik heb daar nooit zin in gehad. Ach, je kunt beter meteen overstappen naar middenformaat, dan heb je een mooie optische bank en zien je foto's er meteen veel mooier uit. EN GEEN KORREL!!!
MIcha
Urnes
Hallo Micha,
Ik ga het vanavond nog eens proberen. Voor de donkere plekken die ik op de film had, had je geen loep nodig. Dat moeten de laatste opwikkelingen zijn geweest. Ik ga het vandaag dus nog eens met een hogere snelheid proberen.
Natuurlijk heb je gelijk met de MF- of GF-discussie. Als ik tijd en de mogelijkheid heb om wat meer bagage mee te nemen, doe ik dat natuurlijk ook. Meestal moeten het echter snelle foto's bij slecht licht zijn, voor publicaties in de pers of presentaties. En dan is het met KB gewoon makkelijker. Hoewel ik nog steeds graag terugdenk aan dat enorm wilde kinderfeestje in het bos, waar ik met mijn Mamiya en lichtmeter door de omgeving sprong. Wat ik echter nog steeds niet heb geprobeerd, is de Linhof uit de hand te gebruiken; actiefotografie in grootformaat zou wel eens goed kunnen uitpakken. Maar op dit moment ontbreekt het daar nog een beetje aan tijd en concept.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Sven,
Ik heb vandaag twee gloednieuwe sets planfilm ontvangen. Er zaten zelfs nog de fixatiesjablonen bij. Tot nu toe heb ik altijd zonder die sjablonen ontwikkeld. Ik heb meteen vier Efkes door de machine gehaald, en zie daar: geen te sterk ontwikkelde plekken aan de rand. Ik ben echter nog steeds een beetje sceptisch. Eens kijken wanneer ik de volgende films ontwikkel.
Zonder mijn Jobetimer en processor ontwikkel ik niets meer. Koffie drinken is toch veel leuker dan constant heen en weer lopen.
Micha
micha
Wat een prachtige dag was het gisteren!!
Ik ben er dus met mijn Sinar op uit gegaan en heb flink wat foto’s gemaakt. En toen ik helemaal uitgeput weer thuiskwam, lagen er 16 vlakfilms op me te wachten om ontwikkeld te worden. Ik zeg je, zonder mijn processor was er niet veel van gekomen. Drie rondjes en alles was klaar, en tegelijkertijd heb ik nog gegeten, gestofzuigd en afgewassen. Dat is nog eens zelf doen. En mijn rug doet ook geen pijn!!!
Groeten van de draaiende Micha