Urnes
Hallo,
ik heb tijdens het opruimen nog een paar pakjes Fomatol H en Fomatol M gevonden. Ik denk dat het positieve ontwikkelaars zijn. Ik heb die pakjes jaren geleden in Tsjechië gekocht, in de veronderstelling dat het toner was. Mijn Tsjechisch is namelijk zo slecht. Maar misschien kan iemand me helpen en me vertellen wat Fomatol precies is.
Hartelijk dank.
Sven.
MirkoBoeddecker
FOMATOL LQN ONTWIKKELAAR Fomatol LQN - vloeibaar concentraat voor het bereiden van een positieve ontwikkelaar voor zowel handmatige als automatische verwerking van zwart-witfilms en -papieren. De ontwikkelaar zorgt voor een neutrale beeldtoon en wordt geleverd in flessen van 0,25 en 0,5 l. Voor handmatige en automatische verwerking wordt het respectievelijk in een verhouding van 1:7 en 1:4 met water verdund.
FOMATOL P Fomatol P - poedervormige fenidon-hydrochinonontwikkelaar met een neutrale zwarte beeldtoon, ontworpen voor handmatige verwerking van alle soorten zwart-witfotopapier. Uit één verpakking kan door oplossen in water 1 liter werkoplossing worden gemaakt.
FOMATOL PW Fomatol PW - poedervormige positieve ontwikkelaar die de warme toon van het beeld accentueert. Uit één verpakking kan 2,5 liter werkoplossing worden gemaakt.
FOMATOL H Fomatol H – tweecomponenten, normaal werkende ontwikkelaar in poedervorm. De ontwikkelaar is ontworpen voor de handmatige verwerking van zwart-wit positief fotomateriaal.
FOMATOL M Fomatol M – tweecomponenten, normaalwerkende ontwikkelaar in poedervorm. De ontwikkelaar is ook geschikt voor de verwerking van ouder fotopapier – hij onderdrukt de neiging tot vergeling en grijze waas. De ontwikkelaar is bedoeld voor de handmatige verwerking van zwart-wit positief fotomateriaal.
Groeten
Mirko
Urnes
Bedankt Mirko,
nu kan ik die zakjes toch nog uitproberen. :-))
Groeten, Sven.