micha
Hoi Sven.
Ik waag hier maar eens een poging.
Luister eens goed. Ik zit bijna te huilen. Mijn Vario Classic-barietpapier wil maar niet zwart worden. Het papier is ongeveer 3 jaar oud. Ik heb het 6 minuten in Ilford Multigrad laten weken. Het ligt ook niet aan de belichtingstijd. Ik denk dat 1 minuut daglicht genoeg is om een teststrook zwart te krijgen. Maar dat gebeurt niet. Met RC-papier krijg ik nog steeds prachtige zwarttinten.
En trouwens. 6 minuten ontwikkelen. Dat is toch belachelijk...
Micha
Phil_2000
Hallo,
Even een domme vraag: zou de fout erin kunnen zitten dat Vario Classic geen ingebouwde ontwikkelaar heeft, terwijl de ontwikkelaar zelf bedoeld is voor dit soort papier met ingebouwde stoffen? Probeer eens een klassieke ontwikkelaar, zoals bijvoorbeeld Eukobrom van Tetenal. Als mijn geklets onzin is, zet me dan alsjeblieft op het juiste spoor! Bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Philipp
Urnes
Hallo Micha,
Dat van de opgeslagen ontwikkelingsstoffen was eigenlijk ook mijn eerste gedachte. Ik gebruik voor mijn Polywarmton de N 113 en na twee minuten heb je het diepste zwart. Ik kan me niet voorstellen dat barietpapier al na drie jaar de geest geeft. Ik heb onlangs het laatste vel van een 35 jaar oud RC-papier opgebruikt en dat leverde nog steeds de maximale zwartwaarde op. Dus ik gok ook echt op de ontwikkelaar.
Groeten, Sven
uworischki
Tja, Micha, dan rest ons alleen nog maar van ontwikkelaar te wisselen...
Groeten, Uwe
Gast
Hallo Micha
Het kan niet aan de ontwikkelaar liggen. Ik gebruik ook het papier van de fabrikant van onze forumbeheerder, en inderdaad ook de klassieke chemie van Calbe ... maar jouw
combinatie heb ik ook al eens geprobeerd... het werkt. Inderdaad bevat Vario Classic GEEN ontwikkelingsstoffen... dat is ook goed, dan kun je het ontwikkelingsproces beter sturen, maar dat lukt ook met multigrade-ontwikkelaars.
Vario Classic heeft aanzienlijk langere belichtingstijden nodig dan ander papier. Ontwikkeltijden tot 4 minuten zijn normaal, maar dan heb je wel een topafdruk!!!
Ik heb op de een of andere manier het vermoeden dat je papier helemaal niet gecoat is (na 3 jaar kan het toch niet kapot zijn!), kun je een emulsielaag voelen? Leg eens een stukje Vario Classic in de zon, normaal gesproken wordt de gecoate kant na een tijdje een beetje gelig.
Ik ben benieuwd naar je antwoord
Michael
micha
Hoi, ik heb net even gekeken naar de datum op het Entwicklerkonzentrat. Dat is al een jaar oud. Het verbaast me alleen, want mijn 15 jaar oude Orwo-Baryt wordt net zo zwart als de Kodak RC. Er zit wel emulsie op. Het wordt echt pisgeel. De foto’s komen wel goed uit, alleen geen maximale belichting.
Ik weet het even niet meer.
Ach, in ieder geval lukt het ontwikkelen van de film wel.
Micha
Gast
Hoi Micha
Nou, daar komen we al dichter bij de kern van de zaak. Op basis van je eerste bericht dacht ik dat er helemaal niets aan het papier te merken was, geen zwakke plekken, zelfs geen grijze plekken. Maar volgens je laatste bericht lijkt dat niet het geval te zijn; je mist alleen de maximale zwakke plekken, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Een mogelijke oorzaak kan natuurlijk de ontwikkelaar zijn. Je zegt dat hij een jaar oud is... hmmm, bedoel je daarmee:
1.) dat het een jaar over de houdbaarheidsdatum heen is, of
2.) dat je het concentraat een jaar geleden hebt geopend, of
3.) heb je het een jaar geleden gekocht, een jaar lang in de originele verpakking bij niet meer dan 25 graden bewaard en is de houdbaarheidsdatum ook nog niet verstreken?
groeten
michael
Gast
Ik heb de fles een jaar geleden geopend en heb hem netjes bijgevuld met Protectan. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met oude ontwikkelaar. Een houdbaarheidsdatum zie ik er niet op staan.
Kan ik dit spul nu alleen nog maar gebruiken voor mijn PE-papier?
Micha
Gast
Hallo!
Ik denk dat daar het probleem ligt – zelfs met Protectan gaat een ontwikkelaar nauwelijks een jaar mee (oké, bij negatiefontwikkelaars misschien RODINAL...) – je zou dat spul eigenlijk binnen 3 tot 6 maanden moeten opmaken...
Bij PE-papier werkt het nog wel vanwege de opgeslagen ontwikkelingsstoffen, maar als die ontbreken, blijkt dat de ontwikkelaar niet meer goed is.
Als je minder vaak ontwikkelt, kun je misschien beter overstappen op kleinere verpakkingen – sommige ontwikkelaars zijn ook verkrijgbaar in flessen van 250 of 500 ml; of gebruik poederontwikkelaars – de N113 schijnt namelijk extreem stabiel en houdbaar te zijn (ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn 1 l -flessen Eukobrom en NEUTOL WA zijn meestal binnen 3 maanden op...)
Gast
Vers geopend ontwikkelingsconcentraat giet ik altijd over in glazen flessen van 250 ml (tot de rand) – zo blijft het veel langer goed dan in een halfvolle glazen fles.
Bovendien zijn ontwikkelaars die speciaal voor bariet zijn bedoeld en die de zwarttinten mooi naar voren brengen – bijvoorbeeld Laborpartner Brom 3 of Paterson Acuprint – erg interessant, eventueel in combinatie met een daaropvolgende seleentoning.
Groeten,
Günther
Gast
Vers geopend ontwikkelingsconcentraat giet ik altijd over in glazen flessen van 250 ml (tot de rand) – zo blijft het aanzienlijk langer goed dan in een halfvolle glazen fles.
Bovendien zijn ontwikkelaars die speciaal voor bariet zijn bedoeld en die de zwarttinten mooi naar voren brengen – bijvoorbeeld Laborpartner Brom 3 of Paterson Acuprint – erg interessant, eventueel in combinatie met een daaropvolgende seleentoning.
Groeten,
Günther
Gast
sorry, ik bedoelde natuurlijk "halfvolle plastic fles"
Gast
Ik heb precies hetzelfde probleem:
Nieuwe Vario Classic gekocht + nieuw Eukobrom 1+9 - 3 minuten. (of Moersch Catechol 1+5 - 4 minuten): Zacht contrast en geen maximaal zwart, zelfs met een belichtingstijd van 5-8 minuten voor een 20x30 cm afdruk van een 35 mm negatief, Durst M800 met kleurenkop (YMC op nul en multigradefilters onder de lens).
Mijn negatieven zijn ontwikkeld in PMK en hebben een groenachtige kleur. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Jacques
Phil_2000
Mijn negatieve zijn ontwikkeld in PMK en hebben een groenachtige kleur. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Hallo,
dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak: Vario-Contrast-papieren hebben in principe een emulsie die alleen gevoelig is voor blauw licht en een tweede emulsie die door sensibiliserende kleurstoffen niet alleen voor blauw, maar ook voor groen licht gevoelig is gemaakt. Door de groene kleur van de negatieven wordt alleen de groene emulsie belicht, wat een zeer laag contrast tot gevolg heeft.
Kort gezegd: draai de M(agenta)-regelaar van je kleurkop zo ver naar binnen totdat de projectie van het negatief qua kleur redelijk neutraal lijkt. Dat is dan de basisfiltering voor gradatie 2. Min of meer tenminste. Ook verder raad ik aan om de multigradefilters niet te gebruiken vanwege de handig aanwezige kleurenkop (vooral niet onder de lens!!!). Onthoud gewoon als vuistregel:
Een gradatie zachter => 40 eenheden geel erbij,
een harder => evenveel eenheden magenta.
Met vriendelijke groeten,
Philipp