Gast
Zoals ik onlangs in een fotowinkel heb vernomen, heeft Agfa de papierontwikkelaar NEUTOL (poeder) blijkbaar uit het assortiment gehaald. Nu ben ik op zoek naar een opvolger, bij voorkeur zonder al te veel testen. De voordelen van poederontwikkelaars zijn immers, zoals bekend, onder andere de zeer lange houdbaarheid van de werkoplossing.
Een alternatief is de N 113 van Calbe. Volgens de fabrikant kan deze ontwikkelaar net als de NEUTOL worden aangemaakt. Dat wil zeggen dat met de verpakking van 10 liter een voorraadoplossing van 5 liter wordt aangemaakt, die vervolgens naar behoefte 1+1 met water wordt verdund tot een werkoplossing. Voordeel: je hebt minder voorraadflessen nodig en de oplossing is langer houdbaar.
Een ander alternatief dat ik ken is Eukobrom (poeder). Ik zou graag willen weten tot welke oplossing de forumdeelnemers hier zijn gekomen, of worden poederontwikkelaars nauwelijks meer gebruikt?
Groeten, Otto Beyer!
uworischki
Ik gebruik bijna uitsluitend N113 in verpakkingen van 10 liter en ben er erg tevreden over. Ik moet wel zeggen dat ik een ontwikkelaar gebruik die nog in de DDR is geproduceerd, dus meer dan 13 jaar oud is (het poeder natuurlijk ;) ). De houdbaarheid is bijna oneindig.
uwe
Gast
Hallo,
Dat met NEUTOL is echt lastig. De NEUTOL WA in zoutvorm was echt prima.
De N113 van Impex gebruik ik net als Eukobrom in zoutvorm. Niet alleen de houdbaarheid bij opslag, maar ook in de open verpakking lijkt veel beter te zijn dan bij de vloeibare varianten!
N113 is super constant en betrouwbaar, en laat zich ook goed doseren zonder al te nauwkeurig te moeten worden bijgesteld. Een soort werkpaard voor elke dag.
Eukobrom heeft bij mij meer pit. Als alles een beetje flauw is, zorgt Eukobrom weer voor een krachtig zwart, ook bij een korte ontwikkelingstijd.
Jacques
Is er ook Eukobrom in poedervorm verkrijgbaar bij FOTOIMPEX? Zo niet, waar dan wel?
Jacques
MirkoBoeddecker
Jacques,
We kunnen Euko-poeder wel regelen. Het is alleen niet iets waar mensen elke dag om vragen.
Helaas worden er alleen nog maar vaten van 10-20 liter aangeboden en niet meer de handige zakken van 5 liter.
De prijs per vat ligt net onder de € 10,50, inclusief btw.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Maar omdat het spul, mits goed verpakt, als basisoplossing eindeloos houdbaar is, kun je gerust 10 liter in één keer aanmaken. Ik heb vorig jaar 12 liter aangemaakt; de jerrycan die sindsdien onaangeroerd in de kelder staat, is nog steeds niet kikkergroen. De helft die ik in gebruik heb, heb ik onlangs met een halve liter verse basisoplossing aangevuld.
Met vriendelijke groeten,
Franz
p.s.: "Netjes verpakt" betekent voor mij: een goed afgesloten chemicaliënkanister en voor het dichtschroeven ongeveer 5 minuten argon erdoor laten borrelen. Argon is voor niet-chemici goedkoop verkrijgbaar in de bouwmarkt voor inertgas-lassers en heeft ten opzichte van Protectan het voordeel dat het niet brandt en je er tijdens het werken mee mag roken.
Gast
Hoi Franz,
Wat bedoel je met ‘laten borrelen’?
Wordt de zuurstof die in het spoelwater is opgelost dan vervangen door argon (wat dat ook moge zijn)?
Groeten,
Mirko