micha
Hoi allemaal.
Ik heb bij mij thuis nog een pakje Classic Vario-barietpapier gevonden dat al drie jaar oud is. Het heeft daar gelegen bij een gemiddelde temperatuur van ruim 20 graden, eerder iets meer. Ik realiseer me best dat je hiermee niet veel meer kunt bereiken, maar nu ben ik toch teleurgesteld.
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in handmatige splitbelichting. Maar op de een of andere manier krijg ik met dit papier geen maximale zwartdiepte voor elkaar. Ik ontwikkel in Ilford Multigrad 1+9 gedurende 2,5 minuten (vers aangemaakt). De film was HP5 / R50 / en Foma 100.
1. Vermoeden: kan dit komen doordat de ontwikkeltijd te kort is?, aangezien een teststrook met 30 s/f4,5 en 10 min. ontwikkeling helemaal zwart is geworden. Dus op een gegeven moment wordt het papier wel zwart.
2. Vermoeden is dat het dragermateriaal niet helder genoeg is. Ik heb op volledig formaat vergroot en de film wordt ook niet superzwart (alleen de perforatie).
3. Vermoeden: wordt het papier bij 170M echt nog zwart??
Laat eens iets horen.
P.S. RC-papier wordt super.
Gast
Hallo,
de Classic Arts Vario is iets minder gevoelig en moet dus wat langer worden belicht. Als ontwikkelaar zijn N 113, NEUTOL of Eukobrom aan te bevelen.
Thomas Hoppe