Gast
Hallo,
heeft iemand van jullie de Foma 100R (zwart-witdiafilm) al eens opgevoerd? (bijvoorbeeld naar 200 ISO)
Ik vind de film erg goed, maar voor de herfst/winter zou ik toch wel wat meer "kracht" willen.
Ik ontwikkel de film met de Foma-omkeerontwikkelingsset.
Het alternatief, de Agfa SCALA, vind ik veel te duur.
Groeten,
Michael
micha
Nee, sorry. Hoe ontwikkel je? In rotatie/kanteling. Welke tijden gebruik je voor de Foma?
Groeten, Micha.
Oh, oké. Ik heb eens een Foma 100 en een Efke 100 bij dezelfde camera-instellingen (licht/locatie/diafragma/sluitertijd) vergeleken bij dezelfde belichting. De Efke vertoont bij normale ontwikkeling bij mij duidelijk maximale zwarttinten op het negatief. Ik zou daarom eerder vermoeden dat de Foma 100 geen 100 ASA heeft. Of kan men dit anders interpreteren??
Groeten, Micha.
Gast
Hallo Micha
Ik ontwikkel de Foma 100R precies volgens de instructies uit de Foma-Diakit, namelijk 12 minuten eerste ontwikkeling met voortdurende beweging van de bus.
Het kan zijn dat de film inderdaad geen 100 ISO heeft; bij Foma is dat geen wonder, want de negatieffilms zijn ook minder gevoelig dan aangegeven.
Maar hoe heeft de Efke KB 100 zich bij het omkeren gedragen? Is de filmdrager daarna helemaal helder?
Groeten,
Michael