moritz_cine
Hallo,
Ik heb gisteren voor het eerst met de APX400 (nieuwe emulsie) gefotografeerd op 1600 ASA.
Op digitaltruth staat voor deze film in RODINAL een ontwikkeltijd van 30 minuten bij 1:25.
Omdat ik al een tijdje met het idee speel om eens stilstaande ontwikkeling te proberen,
was mijn gedachte om de APX400 niet "normaal" te ontwikkelen, maar
juist met een stilstaande ontwikkeling. Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring hiermee, maar wilde
het wel eens proberen.
(Het is goed mogelijk dat de APX400 hier niet geschikt voor is, of ik heb online zo goed als
niets hierover gevonden.)
Daarom wilde ik weten of iemand van jullie hier misschien ervaring mee heeft en
me misschien een tip kan geven over verdunning en ontwikkeltijd. :)
Hartelijk dank en vriendelijke groeten
Moritz
Wolfgg
Hallo Moritz,
mijn instellingen voor de ontwikkeling van 400-film (bijv. RPX400) voor een normaal contrast:
RODINAL 1+140, 70 minuten bij 20 °C, alleen de eerste minuut schudden, daarna de bus tot de 23e minuut ondersteboven laten staan voor een gelijkmatige ontwikkeling, en vervolgens voor de rest van de tijd rechtop zetten.
Gebruik echter een grote bus van min. 800 ml, anders zit er te weinig concentraat in de bus. En vul de bus volledig met ontwikkelaar, dus geen lucht meer erin (vanwege zuurstof).
Groeten, Wolfgang
moritz_cine
Hartelijk dank, Wolfgang :)
Abax
<p style="color:rgb(51,51,51);font-family:Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;font-size:11.2px;">"Bij de scherptevergelijking moesten we opnieuw ondervinden dat er soms een wereld van verschil zit tussen theorie en praktijk. De standontwikkeling deed vlijmscherpe beelden verwachten, omdat deze voor scherpteverhogende randeffecten voorbestemd is. Maar niets is minder waar, want alle drie de kantelmethoden leveren scherpere negatieven op. En nu komt de klapper: bij standontwikkeling levert RODINAL duidelijk onscherpere beelden op dan Ultrafin Plus, dat vanwege zijn samenstelling slechts een gering randeffect vertoont.