micha
Hé, ik ben echt verbaasd. Ik heb net mijn eerste Foma 100-vlakfilms ontwikkeld, en die zijn inderdaad helder geworden. Bij de rolfilms zie je altijd nog zo’n blauwe filmdrager.
Maar misschien komt dat ook door mijn nieuwe combinatie.
Voorheen ontwikkelde ik met Tetenal liquid 1+20 en fixeerde ik in Tetenal-fixeer.
Vandaag heb ik de F09 1+80 gebruikt bij 13 min en in Calbe-fixeer gebaad. 7 min gefixeerd. Oh ja, ik heb de films voor het ontwikkelen 2 min in water ondergedompeld.
Heb ik voor de verandering alles goed gedaan, of heb ik gewoon geluk gehad?
Micha
micha
Ik heb vandaag meteen nog een tegenproef gedaan met mijn 1,5 jaar oude Tetnal Liquid, dit keer zonder voorwassen. Ik heb de film gefixeerd in Calbe Unifix. Ik heb weer heel heldere negatieven, dus geen blauwe waas.
Dus ofwel hebben ze een nieuwe emulsie, ofwel hebben de vlakfilms een andere emulsie dan de rolfilms, waarbij die blauwe waas me irriteert.
Veel succes
Micha
Gast
Bij vlakfilms is het dragermateriaal anders. Zoals de naam al doet vermoeden, moeten deze vlak in de cassette liggen. Rol- en 35mm-film moeten zich goed om krappe bochten kunnen wikkelen.
micha
Aha! Weer iets geleerd. Dat dacht ik al. De film voelt ook iets steviger aan.
Voor mij is het gewoon heel belangrijk dat het dragermateriaal duidelijk is. Vandaar ook mijn enthousiasme.
Nu moet ik alleen nog kiezen tussen Foma en Efke. Efke maakt op dit moment een betere indruk op me.
Micha