Gast
Hallo allemaal,
Nu Mirko Vario Classic weer in het assortiment heeft en het aanprijst als "een van de laatste rood oplichtende papieren in het lithoproces", ben ik bijna geneigd om af te wijken van mijn principe "ik heb geen zin in de baryt-stress".
Helaas geeft Wolfgang Moersch in zijn ontwikkeltabel voor Vario Classic nu geel-geel/beige aan als kleur voor de hoge lichten.
Hoe zit het nu precies?
Bedankt voor jullie ervaringen
Martin
uworischki
:o
Nou, probeer het dan eens met de lith-print-set van LP – tegenwoordig "Superlith" genoemd. Op Wephota Brilliant krijg ik daarmee precies die kleurtoon voor elkaar en ik denk dat het verschil tussen de papiersoorten niet zo groot is.
uwe
Roman
En wie produceert dit papier eigenlijk? Efke? (Die hebben toch een vastgradig barietpapier in hun assortiment...)
uworischki
Ik denk dat dat allemaal van Forte komt (zie ook Classicpan of de rolfilm Orwopan 100), want verder zijn er toch nauwelijks bedrijven die dat nog tegen redelijke prijzen doen. Het zijn nu eenmaal nicheproducten.
MirkoBoeddecker
Vario Classic is niet van Forte en Wephota Brilliant is identiek aan Classic Arts.
De rode kleur zit in de Master Set van Moersch, mits op de juiste manier gemengd.
Er staat zelfs een voorbeeldfoto op onze website die Wolfgang zelf heeft gemaakt:
http://www.fotoimpex.de/Technik/MACOLith/M...oerschlith.html
Het portret van het meisje met klei op haar gezicht, links.
Zoals gezegd was dat Vario Classic plus Moersch.
Superlith plus Classic Arts geeft eigenlijk eerder een bruinrode kleur.
Ik ben verbaasd over het bericht van Uwe.
Dat moeten we eens testen.
Mirko
MirkoBoeddecker
Ik heb zojuist in de originele lithografiehandleiding van Wolfgang voor de Master Set onder ‘geschikte fotopapieren’ het volgende gevonden:
Fotoimpex Classic Vario
Ook dit fotopapier laat zich bijzonder snel lith-printen en heeft een uitgesproken korrel.
Aanbevolen verdunning: 1+10, hoge toevoeging van sulfiet en bromide is vereist
Lichten: geel tot helderrood
Schaduwen: diepzwart, met een scherpe, fijne korrel tot in de middendiepte
Lithpoint: zeer snel met razendsnelle verspreiding
Tonen: uitstekende tinteerbaarheid met alle technieken, ontplooit hier pas zijn kwaliteiten. De eerder door de hoge korrelgrootte enigszins „vlekkige“ beeldindruk maakt plaats voor een stralende kleurigheid. Meervoudige toningen zoals selenium/goud of selenium/zwavel (alkalische thioureumtoner) zijn zeer aan te bevelen.
Mirko
WolfgangMoersch
Hallo Mirko,
Dat ging snel – prima zo :-)
Oké, ik heb de Emu gisteren nog eens onder de loep genomen; je weet immers nooit of er in de tussentijd iets is veranderd. Kleine verschillen tussen de afzonderlijke batches zijn onvermijdelijk, maar vallen bij "normale afdrukken" nauwelijks op. Dit zal maar weinig gebruikers opvallen, maar ik wil het even in herinnering brengen voor het geval er op een gegeven moment bij de lith-print iets niet precies zo werkt als gewoonlijk.
Nu naar de resultaten. Uit nieuwsgierigheid en eigenbelang heb ik de Vario zowel met de Master Lith als in de nieuwe kant-en-klare oplossing (voor het gemak vanaf nu Easylith genoemd) getest en mijn beoordeling is niet veranderd. Met een kleine extra inspanning kun je bijna elke gewenste kleur uit het papier halen. Met veel licht en lange ontwikkeltijden in dunne of sterk vertraagde baden zijn ruimtelijke beeldtinten mogelijk, maar alles wat duidelijk langer dan 10 minuten per afdruk duurt, vind ik vervelend.
Dan kun je beter alle afdrukken van een sessie tonen en dan komt het plezier van dit papier naar voren.
Als service voor jou en je klanten heb ik vandaag voorbeelden met een handleiding op mijn site geplaatst.
Je mag dit gerust kopiëren en hier bij jou plaatsen.
moersch-photochemie >Handleidingen >KnowHow > Lith Les 3
Als het papier in het assortiment blijft, ga ik verder met blauw en groen.
Groeten
wm
MirkoBoeddecker
Hoi Wolfgang,
het papier kan op elk moment opnieuw worden gegoten.
Het is allemaal een kwestie van vraag.
Op dit moment hebben we nog veel 8x10 inch en kleiner, evenals 40x50.
Heb je nog iets nodig om uit te proberen?
Groeten,
Mirko
Gast
Hé jongens,
bedankt voor de info. Na de laatste hechtingen in de kelder leidt dat tot een ander probleem: waar halen jullie zoveel licht vandaan???
Het zou me niet eens per se storen als ik 15 minuten moet ontwikkelen, maar om vanaf een (dun) KB-negatief op 24x30 af te drukken, kom ik bij een diafragma van f/4 en een 1+10-mengsel al in de buurt van 10 minuten. En 1+10 is bij Vario-Classic nog helemaal niet roodachtig, maar licht geel-beige-bruin. Ondanks Starter F.
Ligt het aan de vergroter? Een Durst 138, ja, met een 130/85 condensor zoals voorgeschreven, maar 250 watt in plaats van 150. Dan is er nog de mogelijkheid om met mijn oude 1,4/50 Nikkor 3 diafragma's te winnen, maar om op een 1+20-1+25-mengsel uit te komen, zijn die allang weer verdwenen.
Ik had al mijn twijfels of de ontwikkelaar nog wel goed was, maar 1 vel Fomatone MG zoals hierboven werd vuurrood (nou ja, een lichte bruine tint zit er nog in). Alleen met het voor warme tinten typische bruin in plaats van zwart.
Groeten
Martin
WolfgangMoersch
Hm, daar weet ik nu echt geen raad mee. Zelfs bij donkere negatieven kom ik zelden boven de minuut uit. Mijn vergroter met de zwakste belichting is ook een 138 met condensor, maar die is omgebouwd naar een Ilford-mengkop met Heiland Splitgrade, dus nauwelijks te vergelijken. Voor KB tot 6x6 gebruik ik de Dunco, een juweeltje wat betreft de lichtgeleiding; met witlicht liggen de tijden bij diafragma 4 meestal tussen de 20 en 50 seconden. Bij de 4x5 LPL is het vergelijkbaar, maar als ik overschakel naar de Durst verlies ik minstens één diafragma.
Al bij drie tot vier minuten zou ik de handdoek allang hebben gegooid, want dan slaat de Schwarzschild genadeloos toe.
Zit er misschien een filter in? Hoe ziet de projectie eruit zonder negatief? Welke belichtingstijden zijn gebruikelijk voor conventionele afdrukken?
Gast
Hallo meneer Moersch,
Maximaal 1 minuut? Daar droom ik ook van. Eigenlijk klopt het allemaal wel. Hoe groter de afmeting, hoe langzamer; de warmtoon- en broompapieren zijn zo’n 2-3 stops langzamer dan werkpapier zoals Work of Kodak (maar daar ben ik vanaf gestapt, omdat Polykalt-RC goedkoper is en de plank daardoor weer overzichtelijk wordt). Normale afdrukken liggen tussen de 2 en, laten we zeggen, 40 seconden (met filter, de meeste tussen de 10 en 20).
Die 40 seconden (als het druk is, soms ook 1 minuut) om van een 8x11 (Minox) negatief een 24x30 afdruk te krijgen, vind ik ook nog wel te doen.
Filters kosten ca. 1, vanaf 4 ca. 2 stops, ook allemaal oké.
Helaas heb ik voor rijke beeldtinten vaak nog ca. 1 stop meer nodig dan in uw tabel aangegeven, Fomatone werkt dan nog redelijk, maar VarioClassic geeft u al bij 1+10 met +4 stops aan. En dan zit ik bij bijvoorbeeld 20 sec. meteen in het zwart.
Ik wil eigenlijk niet van de 138 af, heeft u enig idee hoe ik dit ding kan afstemmen?
Groeten
Martin Pistor
uworischki
Ik sla mezelf voor mijn hoofd... Mirko heeft gelijk – bij LP-lith-print neigt de kleur meer naar roodbruin...
De echt rode tinten had ik bij Moersch 5.
Uwe