micha
Hoi, nu ik heb gekozen voor een Joboplan-filmcassette, zou ik heel dankbaar zijn voor wat meningen over de processor. De Cpa is groter. Is dat echt nodig? Verschillen de modellen qua temperatuurnauwkeurigheid? Processor met of zonder lift? Passen de nieuwe Joboplan-cassettes ook op de oude processors??
Veel vragen, ik weet het?
Maar ik zou ontzettend dankbaar zijn voor elke reactie.
Micha
Urnes
Hallo Micha,
Ik heb onlangs via eBay een CPE van de eerste generatie zonder lift gekocht. Het ding ziet er weliswaar niet meer zo mooi uit, maar is wel uiterst robuust. En bij Jobo kun je nog steeds alle reserveonderdelen krijgen.
Op de oude processor passen alle Jobo-cassettes met magneetring, ook de oude. Zowel voor 35 mm als voor vlakfilm. Als je de kleine doosjes gebruikt, moet je wel de kleine rolhouder gebruiken, maar die is bij Jobo te koop voor slechts 10,50 euro inclusief verzendkosten.
Voor mij is het formaat prima. Je kunt er immers ook foto's tot maximaal 30x40 cm in ontwikkelen. En als je je Jobo-doosje uitbreidt, kun je er volgens mij zelfs tot 18 vlakfilms in kwijt. Ik heb voorlopig afgezien van de lift. Als je vroeger de grote doos met de hand schudde, is de CPE op zich al pure luxe. De temperatuurnauwkeurigheid is vrij goed, ik zou zeggen ± 1/2 graad, ik meet altijd nog even na met de laboratoriumthermometer. Maar dat komt ook doordat de CPE slechts één knop heeft om in te stellen en geen digitale weergave die op de graad nauwkeurig is. De temperatuur wordt dan echter wel precies op peil gehouden. Werkt ook prima als je sepia-toner op 30 graden wilt brengen. Ik heb het probleem dat mijn kelder, ondanks de verwarming, in de winter behoorlijk koel is, dus daar is dit ding echt goud waard.
Met een beetje zoeken vind je op de Jobo-homepage in de download-sectie de handleidingen voor de apparaten met de specificaties.
Zo, meer kan ik er nu niet over bedenken.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Micha,
Ik zou de lift zeker aanraden, want je kunt de film veel comfortabeler en sneller erin doen, en je hoeft niet na elk bad de bus eruit te halen, open te maken, enzovoort...
Dat is allemaal geen probleem, zolang je met langzaam reagerende ontwikkelaars werkt, maar ik heb ooit een setje film verpest in Emofin (met de hand gerold, maar het probleem is hetzelfde) omdat de vloeistof maar tot aan de rand van de film komt, en tegen de tijd dat het rollen begint, heb je een rand.
Aangezien je zo expliciet naar de temperatuur vraagt, neem ik aan dat je ook kleur wilt, en dat is dan ook net zo vervelend.
Het enige probleem is dat bij het leegmaken de bak vol water moet zijn, of op een andere manier vastgezet moet zijn, anders trek je met de hendel het hele ding van de tafel. (Hoe dan ook alleen een probleem als de temperatuur = kamertemperatuur is).
Groeten
Martin
micha
Nou ja, en hoe zit het met de compatibiliteit? Tussen de oude processors en de nieuwe drums, of maakt dat niet uit?
Zeg eens wat
Micha
Urnes
Hallo Micha,
Er zijn eigenlijk geen "nieuwe" drums. De blikken in hun huidige vorm, met de rode ring en het rode rubberen deksel, bestaan in deze vorm zeker al 15 jaar (als dat genoeg is) en passen in de CPE, mits ze aan de onderkant de magneetring hebben. Blikken zonder magneetring kunnen achteraf worden uitgerust. Daarnaast zijn er nog oude, volledig zwarte drums met een plastic deksel, die je zonder problemen in de processors kunt gebruiken. Volgens het opschrift op de blikjes past er ook vlakfilm tot 18x24 in, maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoe dat met de oude houders werkt.
Het maakt trouwens ook niet uit of je de 1500-trommels voor kleinbeeld en middenformaat gebruikt of de grote 2500-trommels voor vlakfilm. Je hoeft alleen maar het rolblokje te verwisselen. Het is echter ook mogelijk om kleinbeeld en middenformaat te ontwikkelen in de 2500-serie "vlakfilms"-trommel; daarvoor heb je dan de bijbehorende spiraalsystemen nodig die bij de trommel passen. Die zijn echter vrij duur als ze nieuw zijn. Je kunt zelfs de verlengstukken van de papieren trommels gebruiken voor de filmtrommels. Bij Jobo zijn de bijbehorende spiraalsystemen voor de middenbuis verkrijgbaar.
Groeten, Sven
micha
Hoi, ik heb nu via eBay ook nog een CPE2 met lift en Jobo Timer 16 gekocht. Bestaat er eigenlijk zo’n formule waarmee ik de tijden voor het draai- en kantelritme kan berekenen?
Ik heb nu F9/R09 en zou graag de tijden voor Foma 100/Efke 100/Efke 25 voor het draaien willen weten.
Hebben jullie een tip??
Groeten, Micha
Urnes
Hallo Micha,
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop. Wat de ontwikkeltijden betreft, raden zowel Jobo als Ilford aan om de films 5 minuten in de trommel voor te weken en vervolgens de tijden voor de kantelontwikkeling te gebruiken. Dat werkt bij mij ook heel goed. En het geeft in ieder geval een goed uitgangspunt.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Sven. Ik heb het vanmiddag geprobeerd met twee vellen Efke 25. Dat ging best goed. Ik ben echt helemaal weg van de Jobo Timer. Het is nu in ieder geval VEEL minder vermoeiend dan voorheen.
Micha
Urnes
Dat zeg ik toch. Maar bovenal kun je tussendoor even iets te drinken halen zonder bang te hoeven zijn dat je de volgende vlakfilm mist. :-)) Maar even serieus, het is echt een hele opluchting als je 10 tot 20 vlakfilms hebt liggen die ontwikkeld moeten worden.
Sven.
Gast
Hoi, ik heb nog een vraag.
Op basis van mijn ervaringen tot nu toe vul ik de spiraal met maximaal 4 rolletjes. Heb jij wel eens 2 spiralen tegelijk ontwikkeld?
Wie heeft er nog een spiraal voor platte film over????
Groeten, Micha
Urnes
Hallo Micha,
Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt om de spiraal met zes filmrolletjes te laden. Langzamerhand heb ik door dat ik niet twee filmrolletjes in hetzelfde vakje moet schuiven. Om twee spiralen tegelijk te ontwikkelen, heb je echter een grote bus nodig, of een verlengstuk voor zowel de bus als de middenbuis; dan passen er zelfs drie spiralen in, als je die hebt. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar waarom zou het anders werken dan met één spiraal? Ik ben ook al flink aan het nadenken of ik ergens goedkoop een uitbreidingsset en twee spiralen kan vinden. Als het bij jou eerder lukt, laat het me dan even weten.
Groeten, Sven.
Gast
Ik heb genoeg trommels, maar geen spiraalvormige filmrollen. Ik kan wel 4 gewone spiraalvormige rollen weggeven.
Groeten, Micha
P.S. Ik neem er daarom maar 4, omdat die het meest overeenkomen met de hoeveelheid van 1 film, en omdat bij mij 3 films aan één kant aan elkaar plakken, zelfs als ze correct zijn geladen. Ik heb daar weliswaar geen slechtere ontwikkeling kunnen vaststellen, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn ogen liggen. Heb jij ook het probleem dat de plastic haakjes krassen op de emulsie maken?
Urnes
Hallo Micha,
Ik heb ook dat probleem met die plastic haakjes. Meestal buig ik de filmrolletjes gewoon voorzichtig door totdat ze aan de boven- of onderkant uit de geleider springen, en haal ik ze er dan uit. Waar ik ook wat moeite mee heb, is het bevestigen van die twee plastic plaatjes die moeten voorkomen dat de filmrolletjes eruit glijden. Ik moet het elke keer eerst in het licht zonder film hebben gedaan, anders ben ik in het donker de klos. Toen ik nog kantelde, liet ik die dingen gewoon weg. Maar in de rotatie hebben die onderdelen blijkbaar toch hun nut.
Groeten, Sven.
Gast
Hallo Sven,
Ik heb alleen beschadigingen op plekken waar de haakjes tijdens het ontwikkelen schuren. Niet bij het eruit trekken van de vlakfilms. Zo’n antisliphaakje heb ik helemaal niet. Leg je de films met de emulsie naar buiten of naar binnen??
Micha
Urnes
Hallo Micha,
Ik denk dat de emulsie meestal aan de buitenkant zit. Ik heb daar eigenlijk niet zo veel over nagedacht. Zeker niet toen de filmrolletjes voor de derde keer waren gevallen, toen kon het me niets meer schelen. :-)) Maar even serieus, als ik er goed over nadenk, is het waarschijnlijk wel logisch om de kant met de emulsie naar binnen te leggen. Omdat de mechanische belasting bij het plaatsen dan minder zou moeten zijn. Ik gebruik meestal nog de oude 9x12 miljoenvouwcassettes. Dat is altijd een gedoe als je in het donker bij 6 cassettes eerst de schuif helemaal naar buiten moet trekken, dan de vergrendeling van het houderframe moet losmaken om er uiteindelijk achter te komen dat je het frame nog verder naar voren moet halen om de film eruit te krijgen. De vlakheid is door de achterste aandrukplaat echter niet slecht. Tja, en dan ben ik altijd blij als de films allemaal goed in de spiraal zitten.
De antisliphaakjes zijn twee plaatjes die links en rechts over de sleuven worden geklikt. Die moeten niet alleen voorkomen dat de film uit de spiraal glijdt, maar ook de verdeling bij het draaien verbeteren. En omdat ze er best aerodynamisch uitzien, denk ik dat het zeker zin heeft om ze ook te gebruiken, als je ze toch hebt.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Sven
In ieder geval iemand die hier reageert.
Ik heb nog steeds moeite met het barietpapier.
De laatste keer heb ik bij het inweken maar één filmlaag verwijderd. Ik heb ook maar 3 minuten op de voetafdruk gezocht! Ik probeer nu de laag naar binnen te richten; de vorige keer had ik geen beschadigingen.
Tot ziens
Micha
P.S. Ik kan de Fidelity Elite vlakfilmcassettes van harte aanbevelen. Zeer foolproof in het gebruik. ;) :lol:
Gast
Hallo Micha,
maak eens een nieuwe thread aan over die frustratie met de barytfilm, misschien zijn er nog meer mensen die mee willen klagen.
Dat doet me sterk denken aan mijn eerste foto's op Polaroid-film uit 1955, toen ik vol trots met de negatieven de keldertrap afkwam om ze op te plakken en ze vervolgens nogal ruw op de vloer terechtkwamen. Ze zijn erg krasgevoelig. Maar dat geeft de afdrukken nu waarschijnlijk wel een artistiek tintje.
De Fidelity's zijn echt goed. Je hebt echter wel de interne achterwand nodig, die mijn Linhof Standard Press helaas nog niet heeft. En hoewel ik nog een Technika IV in de kast heb staan, grijp ik toch steeds weer naar de oude Press en de prijzen voor een andere achterwand lopen ook op eBay steeds verder op.
Groeten, Sven.