Wolfi
Hallo,
Ik heb een Fuji Neopan SS (ASA 100) ontwikkeld in Ilford ID-11-basisoplossing en 10 minuten gefixeerd in Tetenal Superfix plus. Daarna had de film een magenta-tint. Gaat dat weg met een zuiveringsbad? Zo ja, met welk bad?
Heeft iemand van jullie al ervaring met deze film?
De film is in Duitsland niet verkrijgbaar; ik heb hem in Italië gekocht.
Met vriendelijke groeten
Wolfi
WolfgangMoersch
Bij gebruik van een licht alkalische ontwikkelaar zoals de ID-11 kan de kleurstof bij deze film (Neopan SS = ACROS) niet tijdens de ontwikkeling en ook niet in het fixeerproces worden verwijderd, maar pas na ongeveer tien minuten wassen. De zeer intense magenta-tint is in dit geval normaal en duidt geenszins op een te korte fixeertijd. Vraag: Hoe was Superfix verdund? Bij 1+3 is drie minuten ruim voldoende.
Een klaringsbad is niet nodig; of dit de ontkleuring zou kunnen versnellen, hangt weer af van de verdunning en de pH-waarde.
Wolfi
Hallo meneer Moersch,
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik had Superfix plus in een verdunning van 1:9.
Weet iemand waar men andere zwart-witfilms uit het Verre Oosten (Aiko Lightpan of Luckypan) kan krijgen?
Met vriendelijke groeten
Wolfi
Gast
Hallo Wolfi & meneer Moersch!
Ik denk niet dat de Neopan SS identiek is aan de Neopan Acros 100 – de Acros is immers nog vrij nieuw (ook op de Amerikaanse en Japanse markt is hij zeker nog geen 1 of 2 jaar op de markt), het gaat hier waarschijnlijk om een 'vlakkristalfilm', de 'klassiek-kubische' Neopan SS 100 daarentegen bestaat al vrij lang (ik kan me herinneren dat ik hem al halverwege de jaren 90 bij een fotowinkel heb gezien), maar ik heb het vage vermoeden dat hij sinds de introductie van de Acros niet meer wordt geproduceerd. Barry Thornton prijst deze film op zijn website, maar in Europa heeft hij (vanwege de naam?) nooit voet aan de grond gekregen, nog minder dan de Neopan 400 (naar mijn mening de beste 400-film die er is...)!
Gast
...oh ja, nog iets: over de Chinese Luckypan (berucht vanwege overbelichting door het ontbreken van een lichtvlekbescherming) en de verkrijgbaarheid ervan stond ooit een thread op het Russian Camera User Forum op www.beststuff.com – klik daar gewoon via 'Forums' > 'Photography' > 'Russian Cameras' naar het gebruikersforum en klik vervolgens op 'Search'!
WolfgangMoersch
Hallo Wolfi & meneer Moersch!
Ik denk niet dat de Neopan SS identiek is aan de Neopan Acros 100 – de Acros is immers nog vrij nieuw (ook op de Amerikaanse en Japanse markt is hij zeker nog geen 1 of 2 jaar op de markt), het gaat hier waarschijnlijk om een 'vlakkristalfilm', de 'klassiek-kubische' Neopan SS 100 daarentegen bestaat al vrij lang (ik kan me herinneren dat ik hem al halverwege de jaren 90 bij een fotowinkel heb gezien), maar ik heb gehoord dat hij sinds de introductie van de Acros niet meer wordt geproduceerd. Barry Thornton prijst deze film op zijn homepage, in Europa heeft hij (vanwege de naam?) nooit voet aan de grond gekregen, nog minder dan de Neopan 400 (naar mijn mening de beste 400-film die er is...)!
Roman
Hallo meneer Sonnleitner,
Uw opmerking is terecht. Onzin op het internet is verschrikkelijk, ik had meer tijd moeten nemen – als je het doet, doe het dan goed. Hoewel ik de Neopan SS niet uitgebreid heb kunnen testen, ben ik geneigd Thorntons mening te delen.
Neopan SS en Acros verschillen van de bij ons bekende Neopanen wat betreft de kleuring van de drager of de emulgatiekleurstoffen. De verschijnselen bij de oude Tmaxen en bij de Deltas zijn bekend. De ene heeft langere fixeertijden nodig, bij de andere verdwijnt de kleur door blootstelling aan licht. Bij de eerste ontwikkeling van een Acros in ID-11 of soortgelijke ontwikkelaars met "normale" fixeertijden kan de gebruiker bij het zien van de Acros schrikken van de kleur van de film. Het deksel erop doen en verder fixeren als bij een normale reactie is echter onnodig en levert niets op. In zoverre gedragen SS en Acros zich vergelijkbaar (niet noodzakelijkerwijs =).
Ook de nieuwe Tmax vertoont een zeer intense magenta-tint bij gebruik van laag-alkalische ontwikkelaars en ook hier verdwijnt deze kleur volledig tijdens het wassen.
In beide gevallen is (naar mijn mening) niet het fixeerbad ongeschikt of zelfs inferieur, of de tijd te kort; onze ervaringen kunnen ons op het verkeerde been zetten.
Wolfi
Hallo,
Hartelijk dank voor de vele reacties.
Ik ga binnenkort een Fuji Neopan SS ontwikkelen in RODINAL 1+25 en daarna grondiger spoelen dan normaal.
Ik zal hier verslag doen van de resultaten.
Met vriendelijke groeten
Wolfi
Gast
Hallo Wolfi,
Als je RODINAL gebruikt, lost de kleurstof waarschijnlijk al op in de ontwikkelaar, waardoor de film er helder uit de fixeer zou moeten komen.
Wolfi
Hallo,
ja, dat denk ik ook. RODINAL is veel sterker alkalisch dan ID-11, omdat het kaliumhydroxide bevat en ID-11
"slechts" borax.
Nog even over de bijdrage van Roman: de Neopan SS is nog veel ouder, hij staat afgebeeld in de handleiding van de Yashica Mat 124 G uit 1975, maar dan als rolfilm. In dit formaat is de Neopan SS blijkbaar al geruime tijd niet meer verkrijgbaar.
Met vriendelijke groeten
Wolfi
Wolfi
Hallo,
Ik heb de Neopan SS nu 7 minuten lang ontwikkeld in RODINAL 1+25 bij 20 °C. De belichting was ISO 100/21.
De film heeft inderdaad geen magenta-tint meer! Daar staat tegenover dat de achtergrond een sterke grijze tint heeft.
Dat doet me denken aan Agfa Agfapan APX 100.
Met vriendelijke groeten,
Wolfi
WolfgangMoersch
Oké, een heldere drager is weliswaar "scherper", maar dat is nu waarschijnlijk de basissluier. Door de hoge alkaliteit van RODINAL kan de dichtheid van de sluier sterk toenemen. Als de dichtheden verder kloppen, hoeft dat niet echt te storen. Als de tussenruimtes geen al te grove korrel vertonen en de lichten nog open zijn, zou "grijs" me niet storen, dan wordt er gewoon doorbelicht. Alleen als de film in zijn geheel te dicht is, zou de tijd en/of het schudden moeten worden verminderd.
Groeten
wm
Wolfi
Hallo,
de vergrotingen die ik heb gemaakt van de film die ik in het vorige bericht heb ontwikkeld, zien er allemaal
"vervaagd" uit. De sluier was waarschijnlijk te dik.
Kan ik die sluier voorkomen door RODINAL 1+50 te verdunnen in plaats van 1+25? Dan zou de film volgens de instructies 16 minuten bij 20 °C moeten worden ontwikkeld.
Is het met de nieuwe Acros ook zo'n chaos?
Met vriendelijke groeten
Wolfi
WolfgangMoersch
Daar moet ik helaas nee tegen zeggen. Maar ik vermoed dat er niet veel zal veranderen aan de sluier.
Met Acros verloopt het bij mij helemaal zonder problemen met MZB sinds ik de B-oplossing onverdund gebruik. De film is geweldig, of dat alleen voor deze combinatie geldt, durf ik niet te beweren. Wat me echter erg verbaast, is hoe vergevingsgezind de film is ten opzichte van lichte "belichtingsfouten". Bij belichtingen tussen 64 en 100 ISO op een film kan elk negatief perfect op papier worden afgedrukt. Bij meer dan 100 wordt het naar mijn gevoel iets te steil, maar het is nog steeds niet helemaal mis.
Groeten