Hallo Martin,
> Welke optiek gebruik je daarvoor?
Meestal een Anaret-30 op de Axomat-3. De tweedehands printplaat die onze gastheren hebben gekocht, past daar meteen op. Voor de 30'er heb je een diepere printplaat nodig. Met veel moeite kom ik uit op 18x24 in de afdruk. Voor mijn Opemus heb ik zelf een plaat gedraaid.
> Dat zou toch allemaal wat minder stressvol zijn met een kortere lens, of niet?
Zie hierboven.
> Vooral omdat de speling bij een 13x18
Het hoge lichtverlies irriteert me veel meer. Bij een 13x18-vergroter gaat meer dan 95% van het licht langs het Minox-negatief. Of heb je daar een kleinbeeldcondensor voor?
> Trouwens, heb je een aanbeveling voor welke film je moet knippen?
Ik knip helemaal niet. Na aanvankelijk Minopan te hebben gebruikt (de APX100 is in dit formaat allesbehalve geschikt, daarom koop ik dat spul niet meer), ben ik nu bij de Delta100 in HRX-spoor terechtgekomen en daar ben ik tevreden mee. Ik ontwikkel met de Minox-spoel voor de Jobo-bussen met de 35mm-tijden. De bewegingstechniek bij het kantelen (zou elke champagne-drinker in de pols moeten zitten :-) is *belangrijk*.
Bovendien kun je nog allerlei andere spullen kant-en-klaar kopen (TMax400, Deltas,
Maco, APX100, Copex=Gigabit). Daar ben ik eigenlijk best tevreden mee.
Met de nu volgende reclame heb ik geen problemen, FOTOIMPEX werkt al met hen samen voor de Amerikaanse markt: mijn bron is Marcus Dunkmann,
8x11film.
> Ik zou best eens een Leica lenen om te kijken of die lenzen echt beter zijn ;-)
Ik denk niet dat een Leica met een vergelijkbare brandpuntsafstand een kans zou maken, omdat voor KB de beeldcirkel van de lens vele malen groter moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook met mijn "Minox 1:3.5" op mijn C ben ik uiterst tevreden.
Wat betreft de door jou beschreven "korreligheid" van de Delta100 zou ik mijn processen eens onderzoeken. Zoiets is mij nog nooit overkomen. Integendeel, ik gebruik de HRX/Delta100 als ik te lui ben om mijn MF mee te slepen en toch >30x40 wil afdrukken. Daarmee zijn zelfs
uitvergrotingen van 50x60 in zeer goede kwaliteit mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Franz