Gast
Hallo,
Ik ben van plan om vanaf nu mijn foto’s – in ieder geval de zwart-witfoto’s – zelf te ontwikkelen. Mijn grootste probleem is nu echter welke vergroter ik moet kopen. Aangezien ik nog studeer, komt waarschijnlijk alleen een tweedehands exemplaar in aanmerking. Ik heb eens rondgekeken en een relatief goedkope Axomat 5 van Meopta gevonden (bouwjaar 1987), die er nog vrijwel als nieuw uitziet.
Nu zou ik graag willen weten of er hiervoor nog accessoires in de winkel te koop zijn en welke ervaringen jullie ermee hebben.
Ik zou het leuk vinden om veel reacties te krijgen!!
Bedankt
Steffi
Wolfi
Hallo,
Je kunt het beste eens kijken bij FOTOIMPEX onder "Tweedehands" en "Reserveonderdelen voor Meopta".
Daar vind je nog tweedehands, en deels nieuwe accessoires (lensplaten, maskers, lampen, enz.)
Wel voor de Axomat 4; vraag bij twijfel even na of het ook op de Axomat 5 past.
Met vriendelijke groeten,
Wolfi
Wolfi
Hallo,
Ik had het mis, er is ook accessoires voor de Axomat 5.
Met vriendelijke groeten
Wolfi
micha
Hoi s-Steffi
Om verschillende redenen raad ik de Meopa- en Axomat-vergroters af. Ik moest een tijdje van de Dunco-66 op deze vergroters overschakelen. Ik kon er niet aan wennen. De scherpstelling werkt niet zo soepel als bij andere fabrikanten, en de negatiefhouders zijn gewoon waardeloos. De accessoires zijn weliswaar goedkoop, maar ik zou je aanraden om 2-3 weken op eBay te kijken naar aanbiedingen voor complete donkere kamers/vergroters, dan krijg je ook een overzicht van hoeveel de afzonderlijke apparaten waard zijn. Dunco kan ik van harte aanbevelen. Kaiser is ook niet slecht, en de apparaten worden nog steeds geproduceerd, dus reserveonderdelen zijn geen probleem. Als je een vergroter koopt, neem dan meteen een met een kleurkop. Zo kun je zowel zwart-wit- als kleurenfoto's ontwikkelen (misschien wil je over een jaar wel kleurenfoto's ontwikkelen). Informeer in ieder geval, voordat je een apparaat koopt, op de website van de fabrikant naar technische gegevens en … Het internet en www.google.de zijn altijd goed als je iets zoekt. Zelf heb ik een Omega d5-xl, een 4 x 5 vergroter. Wat is eigenlijk de prijs die mensen voor de Axomat willen hebben??
Groeten, Micha
micha
O ja, dat was ik vergeten. Neem meteen een 6 x 6-vergroter. Ik ben al heel snel overgestapt op midden- en grootformaat. En met die 6 x 6-vergroter houd je alle opties open. (Ze zijn ook niet duurder)
Micha
cfb_de
Hallo Steffi,
Aangezien je in de toekomst niet bij KB blijft werken, moet je nu beslissen of je negatieven groter of kleiner worden.
In het geval van "kleiner" (Minox) is de Axomat beter, in het andere geval een Opemus.
Ik heb voor een zacht prijsje een Axomat-3 aangeschaft en daar Minox-beeldtafelinzetstukken uit dunne zwarte plastic folie voor uitgesneden. Dat werkt prima.
Daarna heb ik hier bij onze gastheren de stap naar boven gewaagd en een tweedehands Opemus-5 aangeschaft. De 6-serie beeldtafel past erop, daarmee werkt het met AN-glas of ook zonder glas (maar eigenlijk alleen voor KB).
Ik zou je de Opemus aanraden, met daarbij de 6-serie beeldtafel en formaatmaskers/objectief passend bij het negatief. Met een 80 mm Anaret kun je weliswaar bijna alles doen, maar op een gegeven moment wordt de belichtingstijd te lang en de lens te zwak. Kleinbeeld op 50x60 met een Anaret-80 is zichtbaar slechter dan met een Rodagon-80. Toch staat mijn Rodagon stof te verzamelen in de vitrine.
Let bij de Opemus-5 op twee dingen: een 75-lamp is ruim voldoende voor MF en de hele constructie is een beetje wankel als je de filterlade echt wilt gebruiken. Daarom leg ik de MG-filters op de houder van het – verwijderde – roodfilter. Ik ben net zo tevreden met mijn Opemus als vroeger in de school-Duka met de Durst M605, die vier keer zo duur was als tweedehands.
Voor de meeste "middelbare" Meoptas (Opemus-5, Axomat-5) kun je bij onze gastheren hier nog steeds bijna elk onderdeel krijgen.
Maar als ik jou was, zou ik een Opemus-5 aanraden. Eentje met een filterlade, daar kun je dan een verstrooiingsschijf in doen en dan heb je een prachtige vergroter met indirect en zacht licht. En dan graag met Anaret-50. De Belares zijn echt niet zo geweldig. Die zijn eerder zo dat de fabrikant als "customer care" zou moeten overwegen om ze volledig terug te nemen.
Gast
Hallo Steffi
Ik werk al “jaren” met een Opemus en ben er helemaal tevreden over.
Het ding is robuust en degelijk gemaakt.
Ik weet zeker dat Dunco en dergelijke nog betere apparaten in hun assortiment hebben, maar als je
niet veel te besteden hebt, koop dan zo’n Meopta (tweedehands) en mijn tip is: bel FOTOIMPEX en laat je adviseren!
Als de Dunco de Golf GTI met Alcantara-uitrusting is, dan is de Meopta de vechter met de robuuste hahnenfußbekleding... onverwoestbaar!
Gast
Ja ja, je kunt best met die Opemus- en Axomat-toestellen werken – maar als je van plan bent om deze hobby (het is tenslotte een heel mooie) wat langer te beoefenen, spaar dan een beetje en koop iets degelijks. Het belangrijkste is echt de lens. Kijk zeker eens op eBay. Daar krijg je een nieuwe Rodagon 50 of 80 voor 50 euro!! Die zijn veel beter dan die tweedehands Anaret... De lens is het belangrijkste!!! Als je zwart-wit gradatiepapier gebruikt, raad ik je een kleurkop of de Ilford-folies aan. Dan heb je ook halve gradaties. Die kun je ook heel goedkoop op eBay krijgen.
Groeten, Micha
fotohuisrovo
:huh:
Hallo Steffi,
We hebben nog een Opemus III met El Nikkor 50 mm in de aanbieding. Geschikt voor zwart-wit tot 6x6 en met een opaalgloeilamp (75 watt). Meestal krijgen we zo’n exemplaar terug als we een Dunco II (XL) 67 VC verkopen. Ik geef hem aan jou cadeau (waarde
cfb_de
Hallo Robert,
Je komt elkaar toch overal tegen :-)
Aan Steffi:
De Opemus-3 is een goed apparaat. Als ik jou was, zou ik op Roberts aanbod ingaan. Er is weliswaar niet veel "toebehoren" meer voor te vinden (vraag daarom eens vaker aan onze gastheren), maar behalve een masker dat geschikt is voor kleinbeeld (het masker van volledig glas is hiervoor geschikt) en een set MG-filters (de kleine zijn voldoende om op de roodfilterhouder te plaatsen) heb je niet veel meer nodig. De Nikkor is een goede lens voor KB, als je niet meteen 40x50 wilt maken.
Mijn eigen ervaring is dat ook contantgeldbrieven in Nederland aankomen.
Franz
fotohuisrovo
Hallo Franz,
Ja, het internet op de DuKa is niet erg uitgebreid. Verder heb ik gezien dat je op donderdag 24 juli 2003 een forumbijeenkomst hebt in Stuttgart. Toevallig maak ik volgende week een rondreis door Europa. We zullen eens kijken of die afspraak in mijn schema past.
Steffi, je kunt het beste contact opnemen via e-mail. Dan kunnen we de verdere details bespreken.
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
Dat zou geweldig zijn als dat lukt. Onder
‘Stadsplattegrond Stuttgart’ vind je de online stadsplattegrond van Stuttgart. De Silberburgstr. 88 ligt ongeveer 1,5 km ten noordnoordwesten van het S-Bahnstation Feuersee. Op de stadsplattegrond staan ook parkeergarages in de buurt aangegeven.
Probeer eens of het je lukt, dat zou echt geweldig zijn.
Franz
Gast
Hallo Franz,
Wat bij mij op de kaart (en nu op papier) staat, is het centraal station van Stuttgart.
Hoe ver ben ik dan verwijderd van de Silberburgstr. 88?
Misschien kun je mij (via e-mail) je mobiele nummer sturen.
Omdat ik (ook) naar München moet, rijd ik normaal gesproken via Heilbronn, omdat er daar minder files op de snelweg zijn. Stuttgart is behoorlijk druk.
We zullen zien of het lukt.
Hartelijke groeten uit Nederland,
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met mijn telefoonnummer en een relevant fragment uit de stadsplattegrond van Stuttgart.
Franz
fotohuisrovo
Franz,
Wat voor rommel heb je me nu met die Daimler-computer gestuurd! Ik vrees dat hij mijn e-mail (HTML-formaat?) niet kan lezen.
Kun je het alsjeblieft nog eens proberen?
Robert
fotohuisrovo
Hallo Franz,
Ik heb inmiddels ontdekt hoe de stadsplattegrond werkt en ook de Silberburgstraße 88 gevonden. Dat ligt toch behoorlijk in het centrum.
Vanaf donderdagochtend (24-7-2003) rijd ik van Bystricka (SK) bij Martin (SK) naar Stuttgart (D). Hopelijk lukt het in 9 uur rijden.
Robert