Urnes
Hallo,
Heeft iemand toevallig ervaring met het ontwikkelen van Technical-Pam met een Jobo-ontwikkelaar? Ik zou graag de ontwikkeltijden willen weten voor Neofin-film en de gevoeligheid van de Pam bij deze combinatie.
Ik ben natuurlijk ook dankbaar voor andere tips over dit onderwerp.
Groeten, Sven.
fotohuisrovo
:huh:
Hopelijk helpt dit bericht van het forum van Nederlands Fotoapparatuur.nl:
Hoewel ik deze film nog nooit heb gebruikt, heb ik misschien de
informatie die je zoekt.
Kodak Technical Pan prof
ISO 25 - RODINAL - verdunning 1+100 - belichtingstijd bij 20° 6 min.
ISO 25 - Technidol-flesje tot 470 ml - tijd bij 20° 12 min.
Voor beide combinaties geldt: extreem scherp en fijnkorrelig, rood licht wordt lichter weergegeven.
Bron:
Basisboek zwart-witfotografie
Auteur: Mich Buschman
Focusmedia
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Geplaatst: za 7 juni 2003 15:28 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Kodak Technical Pan
Iso 25 - RODINAL - verdunning 1+100 - tijd bij 20° 6 min
Verder schijnt SPUR de Dokuspeed hiervoor te hebben ontwikkeld. Op diverse forums wordt hierover gesproken.
verpakking in 3 x 50 ml.
Ik werk zelf met de Agfa Copex in combinatie met SPUR Nanospeed. ISO 25 tot ISO 40.
Heel erg scherp en toch genuanceerde grijstinten.
Meer informatie vind je op www.8x11film.com
Groeten,
Robert
Geplaatst: za 7 juni 2003 15:33 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
25 ISO
Technidol
1x gebruiken
voorzichtig aanmaken (vlak voor gebruik) moet binnen enkele uren tot 1 dag worden opgebruikt
voorzichtig ontwikkelen, niet te hard schudden enz.
Technidol is speciaal ontworpen voor Technical Pan
Naar boven
R. Meulman
Geplaatst: zo 8 juni 2003 12:57 uur Onderwerp:
Ik ben tevreden over het resultaat. Ik heb RODINAL gebruikt (vooral vanwege de beschikbaarheid, want Technidol moet je in Eindhoven apart bestellen). Bedankt voor jullie tips!
Groeten,
Rien
Beste Grüße,
Robert
PS. Als je een tolk nodig hebt, kunnen we naar het Duits vertalen!
<_<
Gast
Hallo Sven,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik TP tot halftoonfilm heb verwerkt, dus ik ga even uit mijn hoofd werken:
Als uitgangspunt bij de kantelontwikkeling geldt de 20-regel, d.w.z. 20 minuten bij 20 °C voor 20 DIN (dus ISO 80) bij een kanteltijd van 1 minuut. Problemen waren strepen en ongelijkmatige dichtheidsverloop aan de randen van het beeld. Aanzienlijk beter is een kanteltijd van 3 seconden en de tijd terugbrengen tot 15 minuten (Durst-condensor).
Voor de Jobo-processor zou ik ter test fase II nemen en ongeveer 7 minuten bij 20 °C ontwikkelen.
Omdat de TP een heldere drager heeft, lijkt hij in het negatief contrastrijker dan hij in werkelijkheid is bij het afdrukken.
Toch: ik ben na een paar jaar gestopt met het verwerken van TP, omdat de grijswaarden echt niet geweldig zijn en de scherpte van de contouren door het gebrek aan korrel ook niet bepaald van de bovenste plank is.
Veel succes
Urnes
Hallo Robert, hallo Mik,
Allereerst hartelijk dank voor de tips; ik denk dat ik nu een aanknopingspunt heb voor het ontwikkelen in de centrifuge waarmee ik verder kan werken. Ik heb namelijk nog een paar rollen TP in de vriezer liggen en was niet erg enthousiast over het ontwikkelen met de hand in het blikje. Ik had weliswaar geen strepen, maar door het kantelen is er behoorlijk wat schuim ontstaan. Ik denk dat dat in de rotatie makkelijker is en ga het binnenkort uitproberen.
Voor Robert:
Ik denk dat ik het artikel wel kan lezen, hoewel ik mijn Nederlands heb geleerd van de cornflakes-, vla- of andere voedselverpakkingen die tijdens de vakantie altijd op tafel stonden. Maar taalkundig is dat bij jullie eigenlijk geen probleem, want de mensen zijn altijd best aardig en doen hun best als je een probleem hebt. Bedankt?! Zo zeg je dat toch?
Groeten, Sven.