micha
Hoi. Weet iemand hier iets van? Wat is handiger in het gebruik: de ontwikkelingsbussen van Jobo, of zo’n tank waarbij je de films parallel naast elkaar in een vierkante bus legt? Wat is het nut van de laadhulp bij de Jobodrums? Ik zou heel blij zijn met een antwoord.
Bedankt
Gast
Hoi Micha,
Ik gebruik de Jobo-Drum tot nu toe zelf zonder laadhulp.
Dat is niet de meest comfortabele manier; de klassieke vierkante processor is wat eenvoudiger.
Ik heb voor de Drum gekozen omdat ik slechts af en toe 4x5 of 9x12 hoef te ontwikkelen en dan in de Jobo-processor altijd een zeer gelijkmatige ontwikkeling krijg.
Ik gebruik dan bij voorkeur een oudere processor, die met 50 in plaats van 75 tpm draait, om in eerste instantie een iets zachtere ontwikkeling te krijgen.
Ook al gebruik ik dat maar af en toe, ik heb altijd een zeer constante ontwikkeling met een goede beweging van de vellen en, indien nodig – bijvoorbeeld bij zeer lange (push-)ontwikkelingen – ook een verwarmd mantelbad.
Allereerst moet je goed overwegen hoeveel films je waarschijnlijk wilt ontwikkelen.
Bij grotere hoeveelheden zul je de laadhulp zeker willen aanschaffen.
Veel plezier met je nieuwe 4x5-uitrusting,
Jü
micha
Hoi Jörg,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat ik vanaf nu bijna alleen nog maar met mijn Sinar F2 ga werken. Ik ga mijn Hasselblad Flexbody verkopen. Die heeft gewoon niet zo’n groot verstelbereik.
Ik ga waarschijnlijk ook voor de Jobo kiezen, maar dan met de hand ontwikkelen, omdat ik geen geld en ruimte heb voor een processor. De laadhulp is namelijk best duur, daarom vraag ik het.
Ciao, Micha
Gast
Ik ben het daar helemaal mee eens, het gaat prima zonder laadhulp, je moet er alleen op letten dat de filmrolletjes echt allemaal in hun eigen vakje zitten. (Ik heb er al 2-3 verprutst). De roterende trommel (processor met lift) heeft het voordeel dat de film gelijkmatig wordt "ondergedompeld". Ik had een set met de hand gevuld met Emofin en gerold, die vervolgens een oneffenheid vertoonde, wat waarschijnlijk te wijten was aan de tijd tussen het vullen en het kantelen/rollen. Bij RODINAL of T-Max e.d. is dit absoluut niet kritisch.
Gast
Hoi Micha,
Ik werk nu al jaren met de grote Jobo-cassette en dat gaat best goed. Ik heb destijds voor die cassette gekozen omdat ik simpelweg niets anders kende. De verkoper die hem me destijds verkocht, gaf me nog de tip om de bus maar met vier films te vullen, dan is het risico niet zo groot dat je per ongeluk twee films in één sleuf stopt. Dat geloofde ik natuurlijk niet en ik heb prompt twee films verpest. Maar dat was het dan ook wel, de laadhulp is daar echt niet nodig. Een tijdje geleden heb ik via eBay een tweedehands processor gekocht, die kostte echt geen fortuin en ik ben er nu helemaal tevreden mee. Ik denk dat een tweedehands processor zich op den duur wel terugverdient, alleen al vanwege het veel lagere verbruik aan chemicaliën. 270 ml in de rotatie en ongeveer 1,5 l met de hand.
Groeten, Sven.
Gast
Hoi Micha,
Ik bedacht me nog iets: neem een Jobo, en niet die vierkante Amerikaanse tanks. Die kosten ook een klein fortuin, zijn met film iets makkelijker te vullen en leeg te maken, maar met chemicaliën gaat dat een stuk moeilijker. Bovendien lekken ze veel meer, of zijn ze moeilijker goed dicht te schroeven.
Groeten
Martin
micha
Hallo allemaal.
Bedankt voor de vele tips. Ik ga dus eens op zoek naar een Jobotrommel. En misschien ook naar een processor. Nogmaals bedankt voor de tips.
Aan alle liefhebbers van analoge film: hartelijke groeten uit Dresden
Micha
Gast
Ik ontwikkel de vlakfilms in een AP, de spiraalstructuren blijven erbuiten; de asbuis moet er natuurlijk in.
Er passen twee 4x5 (9x12) vlakfilms in de doos. Ik leg de vlakfilms met de belichte kant naar binnen in de doos.
Als ik twee vlakfilms ontwikkel, plak ik ze aan de achterkant aan elkaar vast met plakband.
Voor de doos heb ik uit een barbecuemotor, 4 meubelwieltjes en een stuk werkblad uit het grofvuil een draaimechanisme in elkaar geknutseld. Klinkt wild en ziet er ook behoorlijk onprofessioneel uit, maar het werkt uitstekend.
Ik heb ook zo'n Amerikaanse wonderbak, maar er komen bijna nooit genoeg films bij elkaar om die binnen een redelijke tijd rendabel te vullen.
Je kunt de films natuurlijk ook op de ouderwetse manier in een bakje ontwikkelen.
Groeten
Matthias