Gast
Eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar toch:
Naar mijn mening kun je het beste altijd maar één filter gebruiken, dus magenta voor een scherper beeld en geel voor een zachter beeld, en magenta en geel niet mengen. Natuurlijk veranderen de belichtingstijden dan altijd als je aan de filterkop draait. Maar die tijden zijn ook niet echt constant als je een kant-en-klare tabel gebruikt. Het contrast hangt immers niet alleen af van de kleurkop, maar ook van het gebruikte papier, de ontwikkelaar en waarschijnlijk nog van allerlei andere dingen... Ik heb ooit zo'n tabel gehad en die zorgde bij mij alleen maar voor verwarring – je hoopt altijd dat de tijd constant kan worden gehouden, soms lukt dat ook, maar net zo vaak ook niet en uiteindelijk leidt dat (bij mij althans) tot grote verwarring. Met bovenstaande "tip" (van een professional) gaat het nu beter – na verloop van tijd krijg je er gevoel voor hoe je de tijd moet aanpassen als je aan het filter draait en weet je altijd precies wat je op dat moment doet.
Het grote voordeel van dit alles: je hebt niet alleen hele en halve gradaties tot je beschikking, maar je kunt het contrast traploos regelen. Dat is juist het mooie ervan als je een kleurkop voor zwart-wit gebruikt.