Gast
Hallo,
ik wil eindelijk weer eens een ontwikkelaar bestellen om een paar rollen film te ontwikkelen die ik nog heb liggen. Het gaat om een aantal Fomapan 100 en Ilford Delta 100. Binnenkort komen daar nog een paar Fomapan bij. Ik gebruik deze als een voordelige allroundfilm. Ik heb nog niet zo'n geoefend oog om grote verschillen tussen de films te zien. Hoewel de enthousiaste reacties over de Efke me wel verleiden om die eens te proberen.
Dus mijn vraag: is er een ontwikkelaar waarin Foma en Ilford goed worden en die misschien ook Efke echt goed ontwikkelt? Ik wil niet te veel verschillende ontwikkelaars kopen, omdat die anders te oud worden voordat ik ze opgebruik. Ik schat dat ik de komende 3 maanden zo'n 10-15 filmrolletjes ontwikkel.
Groeten en bedankt,
Michael
rherz
Hallo Michael,
Ik kan je de Calbe A 49 in 1 + 1 aanbevelen. Die zorgt voor een goede balans zonder dat alles er wazig uitziet, is voordelig, gaat lang mee en is relatief eenvoudig te gebruiken (niet zo eenvoudig als vloeibare ontwikkelaar). De ontwikkeltijden voor de meest uiteenlopende films vind je bij onze gastheer of op www.calbe-fotochemie.com (ook een pdf-gegevensblad).
Met vriendelijke groeten,
Robert
uworischki
Ik denk dat rherz gelijk heeft. De A49 is zeer geschikt voor alle genoemde films. Voor de EFK-films met lage gevoeligheid geef ik echter de voorkeur aan de F09/R09. Bij een grotere verdunning (1:100) blijft de korrel overzienbaar, maar worden de grijstinten beter.
Uwe
rhf
Voor mij is de A 49 dé allroundontwikkelaar bij uitstek.
Voordelig, duurzaam en prettig in het gebruik; een echte ‘schaapkoning’ die alle gevoeligheid uit de Emu haalt die erin zit.
Als je de laatste fijne details qua schapen en resolutie uit een negatief wilt halen,
wordt hij alleen nog overtroffen door de MZB.
Voor portretten is de A de absolute topper.