Gast
Hallo!
Misschien weet iemand van jullie dit wel :) Ik heb onlangs een tweedehands Meopta Axomat 5-vergroter gekocht. Ik had eerder gelezen dat er bij de standaardversie geen filterlade voor multigrade-filters zou zitten, dus had ik voor de zekerheid deze lade bij FOTOIMPEX
besteld.
Nu heb ik de vergroter uitgepakt en zie ik dat er een "lade voor correctiefilters of matschijf" is, en nu weet ik niet zeker of met correctiefilters MG-filters worden bedoeld.
Of dat ik deze filterlade voor mijn MG-filters kan gebruiken. Visueel lijken de twee laden
op elkaar, alleen zit er in de lade die bij de vergroter zat een glazen inzetstuk...
:ph34r:
Weet iemand hier iets van?
Groeten,
dir?
Gast
Hallo,
de aanwezige lade is bedoeld voor correctiefilters of voor MG-filters.
Groeten
Volker Schulz
Gast
Bedankt voor je antwoord :ph34r: Het zou me ook echt verbaasd hebben als het niet om "dezelfde" categorie ging...
Gast
Hallo,
en de glasplaat die erbij zat, heeft ook een functie: dat is een diffusorplaat die het licht van je vergroter “zachter” moet maken.
Negatieven worden meestal ontwikkeld in overeenstemming met de vergroter: condensorvergroters en diffusorvergroters vereisen verschillende contrasten. Dit kan gedeeltelijk worden gecompenseerd met de diffusorplaat, zodat negatieven die oorspronkelijk voor diffusoren zijn ontwikkeld, ook op het condensorapparaat (zoals je Axomat) kunnen worden vergroot. Bovendien zie je bij zachter licht niet elk stofje zo duidelijk.
Voor het hanteren van de filterfolies moet je katoenen handschoenen aantrekken, die dingen mogen geen vingerafdrukken hebben.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Heel erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Nu weet ik het ook, want ik had al vermoed dat het een matte ruit was waarmee ik de schapen kan "controleren"....
Goed om te weten wat het werkelijke doel van deze ruit is :ph34r: